Geen enkel segment ontsnapt aan de SUV-gekte, zelfs niet dat van de sportieve luxewagens. Aston Martin treedt in de voetsporen van Lamborghini en Bentley door zijn eigen interpretatie van het genre voor te stellen: de DBX.
Absoluut een Aston
Je kan er niet naast kijken: SUV of niet, de DBX is een echte Aston Martin. Vooraan prijkt trots het typische radiatorrooster van het merk en op de kofferklep is een ‘duck tail’-spoiler te zien zoals op de Vantage.
Blanco blad
Aston Martin heeft op geen cent gekeken voor deze intrede in het segment van de ultrasportieve SUV’s. Onder het kleedje van de DBX schuilt een nieuw platform dat specifiek voor de offroader is ontwikkeld en dat indien nodig ook ruimte heeft voor een accupakket. Je weet maar nooit…
AMG-hart
Voorlopig moeten klanten zich echter ‘behelpen’ met een verbrandingsmotor: een 4.0-V8 die bij AMG wordt gemaakt. Hier ontwikkelt hij 550 pk en 700 Nm aan koppel. Dat volstaat om de 2,2 ton zware kolos in 4,5 seconden naar 100 km/u te laten sprinten.
Variabele vierwielaandrijving
Dit hart uit Affalterbach is eveneens gekoppeld aan een nieuwe negentrapsautomaat. Het vermogen gaat uiteraard naar de vier wielen via een variabele vierwielaandrijving die tot 100 procent van het koppel naar de achterwielen kan sturen. Om al het geweld te kunnen temmen staat de DBX standaard op luchtveren en een antirolsysteem van 48V.
Vijf volwassenen en… twee honden
In het interieur is genoeg ruimte voor vijf volwassenen, een première voor Aston Martin. Voorin kijken de bestuurder en passagier op een volledig nieuw dashboard dat is uitgerust met een navigatiesysteem met een aanraakscherm van 10,25 duim.
Ook trouwe viervoeters vinden hun plekje dankzij de koffer van 632 liter, die als optie kan worden ingericht met een “Dog Pack”. Dat omvat onder meer een poetskit en een drinkbak met Aston Martin-logo.
Geïnteresseerd? Een Aston Martin DBX kost minstens 200.000 euro zonder opties…