Bij de lancering van de tweede generatie Q5 was de SQ5 er alleen als benzine. Nu is de TDI ook terug. Onder de motorkap zit een 3.0 V6 TDI met 347 pk en 700 Nm. Dat koppel is beschikbaar tussen tussen 2.500 en 3.100 tpm. De SQ5 TDI haalt 100 km/u in 5,1 seconden en bereikt een topsnelheid van 250 km/u.
Milde hybride
Net als de grote SQ7 TDI krijgt de SQ5 TDI een elektrisch aangedreven compressor en een mild hybrid-systeem op 48 volt. Een compacte lithium-ionbatterij van 10 Ah onder de koffervloer recupereert energie die vrijkomt bij het remmen. Het hybridesysteem zou volgens Audi in de praktijk het verbruik met 0,7 l/100 km kunnen drukken. De Duitsers geven een CO2-uitstoot op van 172 gram en een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km.
Sportdifferentieel
Quattro-vierwielaandrijving is uiteraard standaard op deze Audi. In normale rijomstandigheden verdeelt het centrale differentieel het koppel volgens een 40/60-verhouding tussen de voor- en de achteras. Bij tractieverlies kan 70 procent van het koppel naar voren of 85 procent naar achteren. Optioneel is er een sportdifferentieel met koppelverdeling tussen de achterwielen om het dynamische weggedrag te vergroten.
Lager
De SQ5 TDI hangt 30 millimeter lager tegen de grond vergelen met de gewone Q5 en heeft standaard adaptieve schokdempers. Optioneel is er luchtvering die ook de rijhoogte aanpast.
De nieuwe Audi SQ5 TDI is bij ons vanaf de zomer verkrijgbaar.