Met de Sandero heeft Dacia het hart van particuliere autokopers overal in Europa veroverd. Hij is namelijk sinds 2017 de best verkochte auto aan particulieren. Om hem te helpen een nieuw hoofdstuk te breien aan dit succesverhaal heeft Renault hem voor zijn derde generatie volledig vernieuwd.
Modern platform
Dat begint al bij zijn technische basis. De Sandero van de derde generatie wordt namelijk de eerste Dacia die gebruik mag maken van het recente modulaire platform CMF van de Renault-groep. Dat platform brengt meer veiligheid, een modernere uitrusting en een lagere uitstoot met zich mee.
Ruim
Zijn stijl wordt wat verfijnder, maar de Sandero behoudt zijn interessante verhouding afmetingen-binnenruimte-koffer. Hij is iets korter dan 4,10 meter maar biedt toch veel meer beenruimte achterin (+4,2 centimeter) dan zijn voorganger, die al geen stumpertje was op dit vlak. De koffer van zijn kant groeit met 18 liter tot 328 liter.
Stepway
Uiteraard komt er ook weer een cross-overafgeleide Stepway. Die is in Europa met voorsprong de populairste versie van de kleinste Dacia. Naast zijn meer uitgesproken offroadstijl onderscheidt deze versie zich door zijn 4,1 centimeter grotere bodemvrijheid (17,4 centimeter). De dakrails, die op de vorige generatie voor veel windgeruis zorgden, zijn nog steeds van de partij, maar hier zijn ze ‘modulair’ en kunnen ze met behulp van een sleutel worden omgevormd tot dwarsstangen.
Geen diesel meer
In de neus van deze nieuwe Sandero zijn geen dieselmotoren meer te vinden. Klanten krijgen de keuze uit drie versies van de 1.0-benzinedriecilinder: atmosferisch met 65 pk (niet als Stepway) of turbo met 90 of 100 pk, waarbij die laatste ook op lpg kan lopen.
Chiquer
Qua uitrusting mikt de Sandero duidelijk hoger, zeker op het vlak van veiligheidssystemen, met een automatische noodrem en een dodehoekwaarschuwing. Ook automatische koplampen, een automatische airco met digitale weergave, een handenvrijsleutel, parkeersensoren rondom en een elektrisch schuifdak zijn voortaan verkrijgbaar.