De allereerste X6 verscheen in 2008 en was getekend door de Belg Pierre Leclercq. Het model, een pionier onder de SUV-coupés, is vandaag aan zijn derde generatie toe. Het concept blijft ongewijzigd: een SUV met verlaagde daklijn en de allures van een hoogpotige coupé. De X6 is 2,6 centimeter langer (4,93 meter), 1,5 centimeter breder (2 meter) en 6 millimeter lager (1,70 meter). De wielbasis wordt 4,2 centimeter langer, en dat komt de passagiers achteraan ten goede. De koffer (580 tot 1.530 liter) wijzigt niet echt ten opzichte van de vorige versie. En de X6 biedt uiteraard plaats aan vijf passagiers, terwijl de X5 er zeven kan herbergen.
Luchtkussens
Technisch is de X6 sterk gebaseerd op de X5. Hij kan dus ook worden voorzien van luchtvering rondom, waardoor de bodemvrijheid met 8 centimeter kan worden verhoogd of verlaagd. Binnenin zien we het dashboard van de X5, met groot centraal scherm en stembediening. De passagiers kunnen uiteraard profiteren van heel wat gadgets, waaronder voorzetels met massagefunctie, of verwarmde en gekoelde bekerhouders. Ideaal om kilometers te vreten, inclusief ’s nachts, met laserlichten die tot 500 meter ver schijnen.
Motoren
Net als de X5 beschikt de nieuwe X6 standaard over vierwielaandrijving. Onder de motorkap zien we oude bekenden terug: de benzinemotoren xDrive40i (3.0 zescilinder van 340 pk) en M50i (4.4 V8 van 530 pk), en de dieselmotoren xDrive30d en M50d (3.0 zescilinder van 265 en 400 pk). Alle motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Een xOffroad-pakket is beschikbaar voor wie naast het asfalt wil rijden. Prijzen zijn nog niet bekend.