Dat deze A-Klasse Sedan de meest aerodynamische auto ter wereld is, wisten we al. Ook dat hij al enkele maanden rondrijdt op de Chinese markt. Met langere wielbasis weliswaar, want de versie voor Europa krijgt dezelfde wielbasis als de vijfdeurs. De Mercedes A-Klasse krijgt dus een wielbasis van 2,73 meter.

Grotere koffer

Vergis je niet: dit is de berlineversie van de A-Klasse en niet de CLA. Dat wordt namelijk een echte vierdeurscoupé. Verwarrend, maar de A-Klasse Sedan is eigenlijk de traditionele sedan. Hij is 13 centimeter langer dan de vijfdeurs en zijn koffervolume stijgt van 370 naar 420 liter.

Mini-C-Klasse

De sedanversie levert nog voordelen op: meer ruimte voor de passagiers achteraan. Volgens Mercedes is de hoofdruimte achteraan de ruimste in zijn categorie. Verder is het interieur identiek aan dat van de vijfdeurs. Nog steeds een futuristisch dashboard dus, met twee schermen voor de tellers en het infotainmentsysteem.

“Hey Mercedes”

De schermen krijgen standaard het MBUX-systeem, dat onder meer reageert op stemcommando’s. “Hey Mercedes” zeggen is voldoende om de auto iets te vragen. Er is onder meer ook nog een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookhulp, een noodremhulp en assistentie om van rijstrook te wisselen.

Benzine of diesel

Onder de kap van deze A-Klasse Sedan zitten dezelfde motoren als in de vijfdeurs: viercilinders op benzine en diesel. Bij de lancering zijn er twee motoren: een 1.3 benzine van 163 pk in de A 200 en een 1.5 diesel van 116 pk in de A 180d. Beide motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.