Van de vorige generatie van de Amarok wist Volkswagen meer dan 830.000 exemplaren te verkopen. Voor deze volledig nieuwe generatie van de pick-up gooien de Duitsers het over een andere boeg, met een door Ford gebouwde Amarok op basis van de nieuwe Ranger. Maar in tegenstelling tot andere resultaten van de Duits-Amerikaanse samenwerking, zoals de Tourneo Connect en de Caddy, behoudt de Amarok meer zijn eigenheid.

On- en offroader

De Amarok is dan ook meteen herkenbaar als een Amarok, met een kenmerkende neus en de halfronde wielkasten die ook op de vorige generatie te zien waren en plaats bieden aan velgen die tot 21 duim groot zijn. Met een lengte van 5,350 mm is hij bijna 10 cm langer dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met meer dan 17 cm groeit. Daardoor worden de overhangen voor- en achteraan korter, wat de offroad-capaciteiten van de Amarok ten goede moet komen. De waaddiepte stijgt ook van 50 cm naar 80 cm en alle versies beschikken over 4Motion vierwielaandrijving (inschakelbaar of permanent).

De Amarok wordt gelanceerd als vierdeurs ‘Double Cab’ en als tweedeurs ‘Single Cab’ met een langere laadbak, maar die laatste wordt in België niet aangeboden, net als de avontuurlijke Pan Americana. België doet het met een keuze uit de ‘Amarok’, ‘Life’ en ‘Style’ versies of de ‘Ventura’ topversie. Die laatste krijgt standaard een mooie standaarduitrusting, met onder andere een Harman Kardon geluidssysteem en de IQ.Light LED matrix koplampen.

Comfort en werklust

In het interieur is de Ford-basis duidelijk herkenbaar, met een digitale tellerpartij van 8 of 12 duim groot (afhankelijk van de uitvoering) en een verticaal infotainmentscherm van 10 of 12 duim. In vergelijking met de Ranger gaat Volkswagen wel voor een meer digitale aanpak, waarbij de fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling vervallen en een plaats krijgen in het digitale menu. In vergelijking met de vorige generatie is het interieur comfortabeler en luxueuzer.

Op technisch vlak blijft de Amarok een echt werkpaard, met een ladderchassis dat zware lasten toelaat. In de laadbak, die voorzien kan worden van een elektrisch bediend rolluik, kan hij tot 1.16 ton vervoeren (al is die waarde ongetwijfeld voor de bij ons niet verkrijgbare Single Cab). Daarnaast kan de Amarok tot 3.5 ton slepen. Volkswagen vermeldt ook een statische daklast van 350 kg, praktisch voor bijvoorbeeld een vierpersoons daktent.

Motorenpalet

In België is er op motorisch vlak keuze uit vier dieselmotoren: een 2.0 liter viercilinder met 150 of 170 pk met één turbo of 209 pk in bi-turbo vorm. De topversie is een 241 pk sterke 3.0 liter V6 TDI. Een 302 pk sterke 2.3 liter turbo-benzine werd niet weerhouden voor ons land. Van elektrificatie is hier geen sprake, maar Volkswagen laat wel weten dat hij 100% elektrisch gemaakt kan worden, zonder vooruitzichten te geven over of en wanneer dat zal gebeuren. De twee strafste diesels worden geleverd met een 10-traps automaat. Voor de twee minst krachtige versies is er keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak of een zestraps automaat.

De nieuwe Amarok wordt gebouwd in Zuid-Afrika en komt eind dit jaar op de markt. Prijzen zijn er voorlopig nog niet.