De vierde generatie van de Ford Focus heeft ook weer recht op een sportieve ST-versie ontwikkeld door het departement Ford Performance. Die is gebaseerd op een nieuw motorengamma met tot 12 procent extra vermogen 17 procent meer koppel in vergelijking met de vorige Focus ST. Voortaan gebruikt hij een 2.3 EcoBoost met 280 pk en 420 Nm op benzine en een 2.0 EcoBlue met 190 pk en 400 Nm voor de diesel.
7-trapsautomaat
Voor het eerst kan de Focus ST worden besteld met een zeventrapsautomaat ter vervanging van de standaard handgeschakelde zesbak. De aandrijving gebeurt daarentegen wel nog steeds enkel via de voorwielen. Maar de nieuwe generatie krijgt in zijn benzineversie wel een elektronisch gestuurd sperdifferentieel (eLSD) om zijn dynamische eigenschappen te versterken.
Rijmodi
Een andere nieuwigheid is dat de Focus ST voor het eerst een palet van diverse rijmodi krijgt. De bestuurder kan kiezen tussen vier programma’s: Glad/Vochtig, Normaal, Sport en Track. Een andere première is dat de Focus ST nu ook kan worden besteld met gestuurde schokdempers. Daardoor wordt hij tegelijk comfortabeler bij dagelijks gebruik en snediger bij een sportieve rijstijl, zo belooft Ford. “Hij kan zichzelf met een eenvoudige druk op een knop omvormen van een verfijnde toerwagen naar een high-performancemodel,” zo vertelt Leo Roeks, directeur van Ford Performance Europe.
Trekhaak
Uiterlijk onderscheidt de ST zich uiteraard door een specifieke koetswerkkit. Zo is het ontwerp van het bovenste en onderste deel van het radiatorrooster herwerkt om het koelvermogen te versterken. Een klein praktisch detail is dat de nieuwe ST de centrale uitlaat van zijn voorganger schrapt zodat een trekhaak kan worden gemonteerd. In het interieur vallen vooral het sportstuurwiel en de knappe Recaro-stoelen op.
Voor de zomer
Liefhebbers, noteer alvast dat de Focus ST er als vijfdeursberline en als break komt, en dat vanaf deze zomer.