Op vraag van Frans president Emmanuel Macron hebben Xavier Mosquet, specialist automobiel van het consultingbureau BCG, en Patrick Pelata, voormalig algemeen directeur van Renault, berekend hoeveel risico autobouwers lopen op een boete als gevolg van de door Europa vastgelegde CO2-uitstootnormen voor eind 2020.

95 g CO2/km

Ter herinnering: in 2013 kwam het Europees Parlement tot een akkoord met de Commissie rond de normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens van autoconstructeurs. De Europese instellingen gaven de sector tot 31 december 2020 om hun gemiddelde CO2-uitstoot te reduceren tot 95 g/km per auto. Wie die norm niet haalt, riskeert een boete van 95 euro per gram te veel en per auto.

Volgens de berekeningen van de twee specialisten ligt de gemiddelde CO2-uitstoot per auto van het hele wagenpark op 118 g/km. Als de constructeurs verder doen zoals ze nu bezig zijn, dan zullen ze begin 2021 volgens Mosquet en Pelata boetes moeten betalen van 500 miljoen tot 1 miljard euro per constructeur.

Benzineprobleem

De dalende verkoopcijfers van dieselwagens helpen de constructeurs natuurlijk niet om de doelstellingen te halen. Veel zelfontbranders, die van nature minder CO2 uitstoten, zijn vervangen door benzinewagens met een hogere uitstoot. Hybrides, elektrische modellen en CNG-wagens hebben het nog altijd moeilijk om door te breken. 2019 en 2020 zullen daarom doorslaggevende jaren worden voor de constructeurs: niet alleen zullen ze meer geëlektrificeerde modellen moeten gaan aanbieden, maar ze zullen die ook massaal verkocht moeten krijgen om hun gemiddelde uitstoot gevoelig terug te kunnen schroeven.