De GLC nam in 2015 de fakkel over van de GLK en verdiende al snel zijn adelbrieven. De voorbije twee jaar was het afzwaaiende model trouwens de bestverkochte auto van Mercedes.

Verfijnder…

Uiterlijk blijft deze nieuwe versie behoorlijk trouw aan zijn voorganger. Mercedes heeft wel zijn best gedaan om de stroomlijn nog verder te verfijnen. De nieuwe GLC is langer (+ 6 centimeter, tot 4,72 meter) en ietsje lager (-0,4 centimeter), waardoor de Cx daalt van 0,31 naar 0,29.

… En nog praktischer

Tegelijk maakt zijn verlengde wielbasis nog meer ruimte vrij voor de passagiers achterin. De eveneens iets langere achteroverhang maakt dat de koffer 50 liter meer slikt. Zo biedt de GLC voortaan een laadvolume van 600 liter in vijfzitsopstelling.

MBUX

In het interieur vallen de verschillen sterker op. De nieuwe GLC leent het infotainmentsysteem MBUX van de jongste generatie, dat we voor het eerst zagen in de nieuwe C-Klasse. Het geheel is opgebouwd rond twee grote schermen: 12,3 duim voor het instrumentenbord en 11,9 duim voor de centrale tablet. Het aantal knoppen is tegelijk tot het minimum herleid.

Ook de optiecatalogus wordt chiquer. Alles in detail opsommen zou ons te ver brengen, maar we wijzen graag op de ‘projectiefunctie’ van de matrixkoplampen, waarmee gidslijnen, symbolen en animaties rechtstreeks op het wegdek kunnen worden getoond. Technisch gezien staat hij op een luchtvering die de koetswerkhoogte kan doen variëren, in combinatie met gestuurde achterwielen.


31,2 kWh

De nieuwe GLC krijgt enkel geëlektrificeerde aandrijflijnen. De verbrandingsmotoren (allemaal viercilinders, standaard gekoppeld aan vierwielaandrijving en de negentrapsautomaat) zijn steeds uitgerust met op zijn minst een microhybridisering van 48V. Mercedes heeft daarnaast drie plug-inhybride versies (op benzine of diesel) in de aanbieding met een elektromotor van 100 kW (136 pk). Die halen uit de forse batterij van 31,2 kWh een elektrisch WLTP-rijbereik van meer dan 110 kilometer.

De nieuwe GLC staat komende lente in Mercedes-showrooms.