20191023084634mazda-mx-30exterioreu-specification14.jpg

Mazda heeft op het salon van Tokio de sluier gelicht van zijn eerste elektrisch aangedreven model. Het is een middelgrote (4,39 meter) SUV geworden met een ‘bijzonder’ uiterlijk. De motorkap lijkt boven de koplampen te zweven en achteraan gebruikt hij piepkleine ‘zelfmoorddeuren’. Net zoals in Mazda’s sportwagen RX-8 en… de BMW i3.

Geen batterij op wielen

Technisch gezien volgt Mazda (zoals gewoonlijk) niet de huidige trend om elektrische auto’s uit te rusten met een zo groot mogelijke batterij. De SUV MX-30 houdt het bij een middelgrote module van 35,5 kWh, die zou moeten volstaan voor “meer dan 200 kilometer”. Het merk zou echter ook een rijbereikuitbreider met verbrandingsmotor gaan aanbieden.

20191023084634mazda-mx-30exterioreu-specification.jpg

Minder dan 35.000 euro

Tegelijk met de onthulling opende Mazda ook de orderboekjes voor zijn elektrische MX-30, maar dan wel enkel voor de ‘First Edition’-versie. De eerste leveringen zouden in de tweede helft van 2020 volgen. Mazda België kondigt een startprijs aan van 34.590 euro.

20191023084633mazda-mx-30exterioreu-specification.jpg