De vorige Range Rover Evoque was een succesverhaal voor de Britten. Geen wonder dus dat ze voor deze volledig nieuwe compacte SUV op veilig spelen: in profiel is hij volledig herkenbaar als Evoque, terwijl hij stijlelementen krijgt van de grotere Range Rover Velar. De lichtblokken vooraan en achteraan sluiten mooi aan bij de rest van het Land Rover-gamma, de deurgrepen zinken net als bij de Velar in het koetswerk.
Meer ruimte
Met een lengte van 4,37 meter en een hoogte van 1,65 meter blijven de afmetingen van de meest compacte Land Rover grotendeels ongewijzigd, maar de Britten zeggen een nieuw platform met 21 millimeter langere wielbasis te gebruiken dat meer binnenruimte moet opleveren. Voor de passagiers achteraan, maar ook voor de koffer: die is voortaan 591 liter groot, en 1.383 liter met de achterbank neergeklapt.
Digitale tijdperk
Binnenin zet de digitalisering van het Land Rover-gamma zich door: de Evoque maakt net als de Velar en de grootste Range Rovers gebruik van twee digitale schermen van 10 duim groot. Het bovenste scherm bedient het infotainmentsysteem, het onderste de comfortfuncties. Ook het instrumentenpaneel is digitaal. Een “ClearSight”-achteruitkijkspiegel projecteert het beeld van achter de auto op de achteruitkijkspiegel in het interieur wanneer je zicht beperkt wordt. Eventueel kun je ook via camera’s ‘door’ de motorkap kijken als je door een smalle doorgang of off-road manoeuvreert.
Milde hybride
Onder de motorkap start de nieuwe Evoque met zes motoren: drie benzines en drie diesels. Later volgt er nog een plug-inhybride, die gecombineerd wordt met een driecilinder. De motoren bij de lancering zijn allemaal twee liter grote viercilinders uit Jaguar Land Rovers Ingenium-familie. Alle blokken, op de basisdiesel met voorwielaandrijving en manuele bak na, zijn voorzien van vierwielaandrijving en een zogenaamde mild hybrid-aandrijving, die energie oplaadt bij het afremmen en de motor vroeger uitschakelt, en die diezelfde motor ondersteunt bij het accelereren.
De basisdiesel is 150 pk sterk, en verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. Met voorwielaandrijving is hij gekoppeld aan een manuele zesbak en doet hij het dus zonder mild hybrid-aandrijving, met vierwielaandrijving is hij gekoppeld aan een negentrapsautomaat (net als de rest van het motorgamma). Daarboven zijn er nog diesels met 180 en 240 pk. Het benzineaanbod begint bij een versie van 200 pk, gevolgd door krachtigere motoren met 250 en 300 pk. Alle vierwielaangedreven motoren hebben Land Rovers Terrain Response 2-aandrijfsysteem voor off-roadgebruik.
Prijs
De nieuwe Range Rover Evoque kan vanaf nu besteld worden en heeft een basisprijs van € 38.600.