Europa vraagt officieel aan zijn lidstaten om een periodische controle op te zetten voor alle voertuigen op de openbare weg. Inclusief oldtimers dus. Daarmee komt er dus overal een einde aan deze uitzondering.
Directe toepassing
De maatregelen van het kabinet van minister Carlo Di Antonio zijn direct van toepassing. Oldtimers worden in vijf grote categorieën ingedeeld, al ontsnappen er sommige toch aan de periodieke keuring.
1. Voertuig met een leeftijd van 4 tot 30 jaar
Jaarlijkse technische controle of elke twee jaar als de auto minder dan 6 jaar oud is, minder dan 100.000 kilometer heeft gereden en de laatste controle een groene kaart opleverde.
2. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven op een gewone nummerplaat
Jaarlijkse technische controle
3. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven en op een O-plaat ingeschreven is
Elke twee jaar technische controle
4. Voertuig dat meer dan 30 jaar geleden werd ingeschreven, op een O-plaat ingeschreven is en van historisch belang is
Geen periodieke technische controle
5. Voertuig dat meer dan 50 jaar geleden werd ingeschreven en op een O-plaat ingeschreven is
Geen periodieke technische controle
Historisch belang
Een oldtimer “van historisch belang” moet aan de volgende drie criteria voldoen:
- Hij werd meer dan 30 jaar geleden gebouwd of voor het eerst ingeschreven
- Het model wordt niet meer gebouwd
- Hij werd in originele staat bewaard en er werden geen essentiële wijzigingen aangebracht aan de technische kenmerken van zijn belangrijkste componenten
En elders?
Nu de regels in Wallonië vastliggen, blijft de vraag hoe die in Vlaanderen en Brussel er finaal gaan uitzien: de technische controle is namelijk een regionale bevoegdheid.