Voor de derde keer sinds 2007 draagt de compacte berline van Peugeot de naam 308. Hij behoudt tegenwoordig zijn naam bij generatiewissels, maar zijn design verandert wel radicaal, met als hoofdkenmerk een volledig nieuw merklogo dat recent door de Franse autobouwer is voorgesteld. Het ontwerp van dat laatste begon tegelijk met de eerste designschetsen van deze 308.
Trots en strak
De 308 is agressiever en gespierder en is trots op zijn logo. Het staat niet enkel midden op het radiatorrooster, maar ook op de vleugels. Een opvallend kenmerk zijn de standaard ledkoplampen, met Matrix-technologie als optie. Ook achteraan zijn leds standaard, en hier kan het 3D-gevoel van de lichtgevende klauwen als optie worden versterkt. De 308 is een tiental centimeter langer geworden. Vooral de motorkap is langer, maar ook de wielbasis neemt met 55 millimeter toe, tot groot jolijt van de passagiers op de achterbank die er als enigen voordeel uit halen. De nieuwe 308 bukt zich ook: zijn dak ligt 2 centimeter lager.
Technologisch
Met 55 millimeter meer knieruimte en 2 centimeter minder boven je hoofd zit je uiteindelijk even goed achterin deze nieuwe 308 als in zijn voorganger. Ook de kofferinhoud is nagenoeg identiek. Sommige zaken veranderen dus niet, maar voor de passagiers voorin, en dan vooral voor de bestuurder, valt er veel nieuws te rapen. Laat ons beginnen bij het digitale instrumentenbord. Dat is lichtjes hertekend en is standaard op alle uitrustingsniveaus, maar krijgt in de meest luxueuze versies een 3D-optie. Net daaronder vinden we het kleine stuurtje van Peugeot, maar met een paar extra knoppen. Zo zit de bediening van de multimedia niet langer verborgen onder de richtingaanwijzers op de stuurkolom. Het echte nieuws zit echter midden op het dashboard, met een derde scherm met 5 “i-toggles”.
Sterk personaliseerbaar
Onder het (standaard) centrale scherm van 10 duim bevindt zich (vanaf het uitrustingsniveau Allure) een tweede scherm in lengterichting waar je 5 snelknoppen (“widgets”) aan kan toevoegen. Die zijn personaliseerbaar en kunnen van allerlei aard zijn: van gewoon een radiostation tot een dagelijks traject of een specifieke temperatuur voor de klimaatregeling.
Ook het centrale scherm is personaliseerbaar, met pagina’s voor widgets die groter en vollediger zijn. Dit lijkt echt op een horizontaal ingeplante smartphone. En het werkt. Alles reageert snel en is goed ontwikkeld.
Diesel, benzine, hybride… en elektrisch?
In deze 308 vind je zowat elke mogelijke soort aandrijflijn. Er is één dieselmotor van 130 pk die kan worden gecombineerd met een manuele of een automatische versnellingsbak. Verder zijn er twee benzines van 110 en 130 pk. De minst sterke van de twee is steeds handgeschakeld terwijl de krachtigere variant als optie met een automaat kan worden besteld. Tot slot zijn er nog twee plug-inhybride versies met 180 en 225 pk. De homologatie is nog niet afgerond, maar Peugeot belooft alvast minstens 55 kilometer puur elektrisch rijbereik.
Een elektrische variant is er dus (nog) niet, maar in de toekomst komt er ongetwijfeld zo’n batterijversie. En we verwachten ook een PSE PHEV met zo’n 300 pk.
Officiële prijzen of een marktintroductiedatum zijn nog niet gekend, maar die zouden heel binnenkort worden aangekondigd zodra de homologatie volledig afgerond is.