In maart van dit jaar maakten we kennis met de berlineversie van de nieuwe Peugeot 308 en vandaag onthult hij zijn breakversie SW. Die neemt uiteraard alle technologische nieuwigheden over, net zoals het nieuwe logo van Peugeot en de algemene stijl van zijn broer. Maar hij combineert dat alles wel met een langer koetswerk en een zeer individuele kont. De SW schrapt bijvoorbeeld de lichtstrip die de achterlichten verbindt op de berline en ruilt die in voor een originele spoiler in koetswerkkleur.
+27 centimeter
In vergelijking met de berline heeft de 308 SW concreet een 5,5 centimeter langere wielbasis, maar de SW geniet vooral een gevoelig langere achteroverhang: 21 centimeter meer dan de berline. In totaal wordt de 308 SW zo 4,64 meter lang, of 27 centimeter langer dan de 308 berline. Ter vergelijking: dat is nog 6 centimeter meer dan de vorige generatie van de 308 SW. Tegelijk is het dak 2 centimeter verlaagd voor een sportievere look en een betere stroomlijn (Cx van 0,27).
608 liter
Dankzij de groeischeut is de koffer 608 liter groot. Weet dat de kampioen van dit segment in Europa de Skoda Octavia Combi is, en die slikt tegenwoordig 640 liter. De 308 is dus een ruime jongen in zijn klasse. De SW is voortaan standaard uitgerust met een achterbank in drie delen (40/20/40). De rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt met treklussen in de koffer.
Met alles neergegooid maakt de Fransman een laadvolume vrij van 1.634 liter. De maximale laadlengte is dan 1,85 meter.
Modern en puur
In het interieur vinden we uiteraard hetzelfde nieuwe dashboard als in de nieuwe 308 berline, met onder meer een klein derde schermpje met daarop 5 personaliseerbare sneltoetsen.
Plug-inhybride
De break neemt ook alle motorversies over die voor de berline zijn aangekondigd. Dat betekent een dieselmotor (1.5 BlueHDI) van 130 pk en een 1.2 PureTech-turbobenzine van 110 of 130 pk. De 308 SW is vanaf zijn lancering ook verkrijgbaar als plug-inhybride met naar keuze 180 of 225 pk. Deze versies hebben een batterij van 12,4 kWh en een interne lader van 3,7 kW, die als optie tot 7,4 kan worden versterkt.
Begin 2022
De eerste leveringen van de in Frankrijk (Mulhouse) gebouwde 308 SW worden begin 2022 verwacht.