Wie een Mégane RS Trophy-R wil, moet alvast snel zijn, want Renault wil er maar 500 exemplaren van bouwen. Die worden stuk voor stuk genummerd. Officiële prijzen zijn er voor ons land nog niet, maar bij onze zuiderburen krijgt hij een richtprijs van € 55.000 mee.
Uitgebreid gebruik van koolstofvezel, onder meer in de motorkap, in de diffusor en in de optionele velgen levert een gewichtsbesparing op. De standaard aluminium velgen zijn ook lichter dan de velgen van de gewone Mégane RS. Een titanium Akrapovic-uitlaat, een lichtere achteras (de meesturende achteras van de gewone Mégane RS laat hij achterwege) en optionele luchtinlaten schaven de laatste kilo’s weg. Binnenin zorgen de alcantara kuipzetels, de weggelaten achterbank, dunnere ruiten en een kleiner infotainmentsysteem voor de gewichtsbesparing.
Voor het chassis gebruikten de Franse ingenieurs standaard de Bridgestone Potenza-banden die in de optielijst staan bij de Mégane RS Trophy. Het negatieve camber van de voorwielen werd iets verhoogd voor meer grip in de bochten, iets wat het mechanische sperdifferentieel ook moet versterken. De remzuigers op de Trophy-R zijn groter dan die van de gewone Trophy, terwijl in de optielijst remmen uit koolstofvezel opduiken. Öhlins zorgt voor regelbare schokdempers. Spoilers blijven achterwege, maar de neerwaartse druk werd geoptimaliseerd met allerlei subtiele ingrepen.
Onder de motorkap bleef de 1.8 viercilinder turbobenzine van de Trophy-R grotendeels ongewijzigd ten opzichte van de Mégane RS Trophy. Hij produceert dus nog steeds 300 pk en 400 Nm, en is gekoppeld aan een manuele zesbak. De prestaties gaan er door de gewichtsbesparing van ongeveer 100 kilogram wel op vooruit sprinten naar 100 km/u doet hij in 5,4 seconden, de topsnelheid ligt op 262 km/u.