Enkele weken na de Skoda Octavia 'baart' de Golf 8 nu de Seat Leon 4. In vergelijking met zijn voorganger wordt deze nieuwe generatie 86 mm langer, terwijl hij iets smaller (-16 mm) en lager (-3 mm) wordt. Hij onderscheidt zich vooral door zijn stijl, die geïnspireerd is door de recent gelanceerde SUV Tarraco, die het esthetisch manifest van Seat geworden is. De grote SUV geeft de vierde generatie Leon niet alleen zijn nieuwe neus, maar ook de lichtgevende strip tussen de lichtblokken achteraan.
Op praktisch vlak biedt de 5 cm langere wielbasis meer beenruimte voor de achterste passagiers. Het koffervolume blijft dan weer onveranderd met een inhoud van 380 l. Maar Seat voorziet ook opnieuw een break-afgeleide van zijn nieuwe Leon.
Spitstechnologie
Net zoals zijn neefjes van de nieuwste generatie, ondergaat deze Spanjaard vooral technologische en mechanische verbeteringen. Op het vlak van uitrusting kan hij genieten van de armada van toptechnologie uit de Volkswagen-groep, vooral qua rijhulpsystemen. Als we het aanbod van infotainment bekijken, vinden we de 10,25 duim grote virtuele cockpit terug voor de ogen van de bestuurder, alsook een centraal scherm dat 8,25 duim meet, zelfs 10 duim in de beter uitgeruste versies.
Motorenpalet à la carte
Net zoals de nieuwe Golf en Octavia biedt de Leon voortaan een uitgebreide mechanische keuze. Hij is verkrijgbaar als benzine (TSI) en diesel (TDI), of een variant op aardgas (TGI) maar er is ook micro-hybride uitvoering (eTSI) en een plug-in hybride (eHybrid).
Seat kondigt de lancering aan voor de tweede helft van 2020.