De tijden zijn veranderd: de grote ster op de Volkswagen-stand op het salon van Frankfurt is niet de Golf 8 maar wel de ID.3. Dat is de eerste elektrische auto bestemd voor massaproductie van VW. Het model is ongeveer even groot als een Golf, maar dankzij zijn nieuwe MEB-platform voor elektrische auto’s is zijn wielbasis zo lang als die van een Passat. Op die manier genieten de passagiers achterin veel beenruimte. De algemene uitstraling van de auto neigt licht naar de wereld van de eenvolumers om zo voldoende ruimte onder de vloer te laten voor de batterijen. De koffer van zijn kant is ‘gemiddeld maar voldoende’, met 380 liter. Dat is even groot als die van een Golf.
Puur en ‘augmented’
In het interieur vinden we een zuiver dashboard dat wordt gedomineerd door een groot aanraakscherm van tot 10 duim groot. Voor de ogen van de bestuurder staat een tweede scherm dat de traditionele en ‘voorbijgestreefde’ wijzerplaat vervangt. Als optie kan dit scherm trouwens worden aangevuld met een head-up display met augmented reality.
Minder dan 30.000 euro
Om de elektrische revolutie te lanceren probeert Volkswagen zijn EV’s zo toegankelijk mogelijk te maken. Daarom belooft VW een basisprijs onder de 30.000 euro voor zijn ID.3. Voor die prijs krijg je de kleinste batterij van 45 kWh met een WLTP-rijbereik van 330 kilometer en een elektromotor van 150 pk.
Tot 550 kilometer
Volkswagen biedt echter nog twee andere versies aan, allebei met een elektromotor van 204 pk. De ID.3 met een batterij van 58 kWh belooft een WLTP-rijbereik van 420 kilometer, de topversie van 77 kWh zou een comfortabele 550 kilometer ver geraken. De interne lader wordt dan ook krachtiger: van 7,2 kW in de basisversie gaat hij naar 11 kW. Ook de compatibiliteit met snelladers gaat van 50 naar 125 kW afhankelijk van de uitrusting.
40.000 euro
Vandaag levert Volkswagen eerst de ID.3 First Edition, een speciale reeks op basis van de middelste batterij van 58 kWh. Die is heel genereus uitgerust en moet zo’n 40.000 euro kosten.