De Audi R8 werd voorgesteld aan het publiek op de Mondial in Parijs in 2006 en zorgde meteen voor sensatie. Een Audi die zonder verpinken naast een Porsche 911 of Aston Martin V8 Vantage mag staan, dat trekt de aandacht. De indrukwekkende lijn en topprestaties doen de rest. De Audi R8 kende een carrière van acht jaar. In 2015 werd het doek gelicht van de vervanger, die trouw blijft aan het originele model, zowel qua techniek als stijl.

Prestaties

Meer dan 300 km/u topsnelheid en 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden: dat zijn de topprestaties van de R8. De V8, bijna identiek aan die van de RS4, meet 4,2 liter en levert 420 pk bij 8.000 tr/min. Er zijn twee transmissies beschikbaar: een manuele of gerobotiseerde bak. Die laatste is afgeleid van de E-Gear-versnellingsbak uit de Lamborghini Gallardo en wordt ook hier gekoppeld aan vierwielaandrijving. Dat staat een speels weggedrag gelukkig niet in de weg.

In 2009 ging Audi een stap verder met een tweede motor, rechtstreeks afgeleid van de krachtbron uit de Gallardo: een 5.2 V10 die 525 pk ontwikkelt bij 8.000 tr/min. De prestaties zijn de beste supercars waard: van 0 tot 100 km/u duurt minder dan 4 seconden en de topsnelheid ligt in de buurt van 320 km/u. Daarmee behoort hij tot een zeer exclusief clubje.

Dagelijks gebruik

Laten we met het slechte nieuws beginnen: slechts een beperkt aantal dealers mag zich bezighouden met de R8 en specifiek onderhoud is zo’n 30 procent duurder. Uitstekend nieuws is dat de R8 de reputatie van het merk waard is en betrouwbaarder is dan een gelijkaardige Ferrari. De onderhoudsinterventies zijn ook goedkoper dan bij een Italiaanse diva.

Een kleine routineonderhoud kost niet meer dan 400 euro. Het groot onderhoud, voorzien elke  20.000 km bij benadering, kost 1.000 euro. De remschijven en -blokken vervangen komt neer op ongeveer 1.500 euro, ongeveer hetzelfde als vier nieuwe banden. Adembenemende cijfers, maar voor een supercar zeer redelijk.

Zoals bij alle supercars heeft de koppeling een beperkte levensduur. Goed nieuws is dat de mechaniek van Audi iets langer lijkt mee te gaan dan gemiddeld: reken op ongeveer 50.000 km (R-Tronic) of  iets meer met de handgeschakelde versnellingsbak bij een oplettende rijstijl (vermijd doorslippen, schakel in neutraal als je stilstaat). Prijs van een vervanging: tussen 4.000 en 5.000 euro.

Het verbruik is redelijk, tenminste als je rechtervoet kalm blijft: 12 tot 13 liter gemiddeld met de V8. In de V10 moet je rekenen op twee liter meer.

Prijzen

Een tweedehands R8 van ongeveer 50.000 euro is geen zeldzaamheid. Voor die prijs heb je een exemplaar uit de eerste bouwjaren, met V8-motor dus. De V10 is sterker, klinkt beter en ligt dus beter in de markt. Voorzie minsten 75.000 à 80.000 euro. Tot commercialiseerde Audi een Spyder-versie (het meest verkocht met V10). Die vind je rond 90.000 à 100.000 euro.

Onze keuze

De R8 is een passionele aankoop en wordt samen met de Porsche 911 gezien als één van de meest ‘redelijke’ supercars. Herstellingen zijn minder duur dan elders, maar blijven op een bovengemiddeld niveau. Zoals gewoonlijk riskeert het minste onvoorziene probleem je bankrekening te plunderen. Koop dus met kennis van zaken en houdt een comfortabele marge achter de hand ‘voor het geval dat’.

Welk model je moet kiezen? De V10 met zijn Formule 1-waardige geluid is natuurlijk aantrekkelijk. Toch kijken we eerder naar een V8, die zowel qua besturing als financieel toegankelijker is voor gewone stervelingen. Met een budget van ongeveer 65.000 tot 70.000 euro vind je zeker al een mooi exemplaar. Verkies tot slot de manuele versnellingsbak, die aangenamer schakelt dan de R-Tronic.