1. Morris Mini (1959 – 2000)
Alec Issigonis, bedenker van de Mini, is een genie. Met zijn voorwielaandrijving en motor transversaal voorin toonde de Mini de weg voor de komende … zestig jaar. De Mini rijdt zeer doeltreffend met zijn vier wielen op de hoeken van het koetswerk en voelt zich overal op zijn gemak: in de stad of op cols in de bergen, zoals hij toonde in 1965 tijdens de rally van Monte-Carlo.
2. Simca 5/Fiat Topolino (1936 – 1949)
Simca 5 in Frankrijk of Fiat Topolino in Italië: sterk verschillende namen voor dezelfde auto. Deze stadswagen is avantgardistisch met zijn technologie (hydraulische remmen, vierversnellingsbak, elektrische circuit met 12 volt, onafhankelijke voorwielen, …) en bleef toch betaalbaar. Het werd een groot succes, helaas onderbroken door de gebeurtenissen tussen 1939 en 1945.
3. Citroën Traction Avant (1934 – 1957)
Zijn naam vertelt al veel: in de jaren dertig werden de meeste auto’s nog op de achterwielen aangedreven. In 1934 dropte Citroën een bom: de Traction Avant verschilde niet alleen door zijn voorwielaandrijving, maar ook door zijn hydraulische remmen, tandheugelbesturing, zelfdragende structuur en onafhankelijke wielophanging. Zijn voorbeeldige weggedrag werd zijn beste promotiemiddel: meer dan 750.000 exemplaren werden verkocht tot 1957.
4. Volkswagen Kever (1938 – 2003)
Hij overspoelde de aardbol met bijna 22 miljoen exemplaren en een uitzonderlijk lange carrière. Voor 10.000 euro vind je een voortreffelijke berline of een cabriolet in goede staat. Genoeg om te genieten van de boxerklank en vast te stellen dat de betrouwbaarheid van deze auto geen mythe is. Met een Kever valt gemakkelijk te leven, het is de ideale verzamelauto voor de beginneling.
5. Fiat 500 (1957 – 1975)
In vergelijking met zijn moderne tegenhanger lijkt de eerste Fiat 500 belachelijk klein: minder dan 3 meter lang en 1,32 meter breed. Vandaar ‘bolleke’ als bijnaam. Deze stadswagen met twee wielen gaf de Italiaan wielen en wist vele harten te veroveren. Tussen de meer dan 4 miljoen gebouwde exemplaren zit er zeker eentje voor jou. Maar let op: de tweecilinder gaat nauwelijks sneller dan 80 km/u, de versnellingsbak is verschrikkelijk en de prijzen lopen hoog op.