Deze Enzo had alles om een legende te worden: erfgenaam van de 288 GTO, F40 en F50, deels ontwikkeld door Michaël Schumacher himself en voor die tijd supersonische prestaties. De Enzo betekende ook een stijlbreuk, met zijn gespierde uiterlijk. Die viel in goede aarde, want Ferrari moest de productiecijfers bijstellen van 349 naar 400 exemplaren. De productie liep van 2002 tot 2004.

Ultraperformant

De Enzo beschikte over een monocoque uit koolstofvezel die nauw afgeleid was van de racerij. Gecombineerd met een uitgepuurde uitrusting legde dat de klemtoon op de kwaliteiten van de motor en het chassis. Over de motor gesproken: de 6 liter grote V12 leverde 660 pk bij 7.800 tpm. Daardoor schoot de Enzo naar 100 km/h in 3,5 seconden. 0 tot 200 km/h duurde minder dan 10 seconden, en de topsnelheid lag boven de 350 km/h! Prestaties die sommige van de huidige supercars het schaamrood op de wangen geven. Alleen de gerobotiseerde versnellingsbak was niet altijd bij de les.

Welke prijs?

Ferrari verkocht de Enzo in 2002 voor ongeveer € 700.000, iets meer dan € 810.000 vandaag. Een enorme prijs, maar de investering waard: de waarde van de Enzo is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Een model in goede staat met niet te veel kilometers wisselt vandaag voor ongeveer € 1,5 miljoen van eigenaar. Het dubbele van de nieuwprijs dus!

Onderhoud

Hoewel de Enzo betaalbaarder is qua onderhoud dan de Bugatti Veyron, wegen de kleinere uitgaven toch door. Een klein onderhoud kost ongeveer € 1.000, maar Ferrari maakt van dat jaarlijkse bezoek gebruik om allerlei kleine onderdelen te vervangen. Daardoor loopt de totale factuur op tot ongeveer… € 8.000! Die prijs betaal je om met een gerust hart 350 km/h te rijden…

En we gaan voort: een nieuwe koppeling kost je ongeveer € 5.000. Een peulschil vergeleken met het vervangen van de koolstofkeramische remmen: bijna € 35.000! Erger nog: Ferrari raadt aan om de distributieketting elke 50.000 km te laten vervangen. Daarvoor moet de motor uit de auto worden gehaald. Als je weet dat er slechts enkele garagisten die operatie mogen en kunnen uitvoeren, begrijp je meteen de hoge prijzen.

Besluit

Toen hij werd voorgesteld, was de Enzo al uitzonderlijk. En dat is hij gebleven. Hoewel hij betrouwbaar lijkt, is hij gericht op een publiek dat de aankoop en het onderhoud aankan. Van droomauto tot auto waarmee gespeculeerd wordt, wat het financiële plaatje helaas niet goedpraat. Droom je van een betaalbare V12? Lees dan deze rubriek binnenkort zeker nog eens!