De GranTurismo was het model van de vernieuwing. Hij werd volledig ontworpen en gebouwd onder de hoede van Ferrari en is veel geslaagder dan zijn voorgangers. Qua betrouwbaarheid is er geen vergelijking mogelijk. Natuurlijk is het een Italiaanse diva en geen Duitse dieselmonovolume, je moet dus een aantal voorzorgsmaatregelen nemen.
Stukje geschiedenis
De GranTurismo werd in 2007 voorgesteld en viel meteen in de smaak van pers en klanten met zijn delicate en subtiele vormen. Het is een vreemde mix van Italiaanse elegantie en knowhow. Ondanks zijn scherpe design is deze GT gezinsvriendelijk, want hij kan vier volwassenen vervoeren. Een niet te onderschatten troef.
Onder de motorkap vinden we met plezier een door Ferrari ontworpen V8 terug. Uit een cilinderinhoud van 4,2 liter haalt hij 405 pk en 460 Nm koppel. De V8 wordt alleen gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Hij klinkt leuk, maar biedt niet de topprestaties die je misschien verwacht van zo’n prestigieus merk. De GranTurismo is een GT en geen sportwagen. Zijn weggedrag is trouwens meer gericht op comfort.
In 2008 presenteerde Maserati voor de sportievere klanten de GranTurismo S. Zijn V8 werd vergroot tot 4,7 liter, goed voor 440 pk en een koppel van 490 Nm. Naar keuze wordt hij gecombineerd met een automaat of een gerobotiseerde versnellingsbak. Deze motor geeft dit model de nodige ademruimte. De GranTurismo S klinkt nog straffer en deze variant is de drietand zeker waard.
Om het een Maserati – en omdat het merk zijn carrière wou verlengen – kende de GranTurismo veel evoluties, zoals de MC Stradale, de GranCabrio of de Fendi.
Tijd om te kiezen
Nu je alle versies kent, is het tijd om te kiezen. Logischerwijze zijn de eerste versies met 4.2 V8 het meest bereikbaar. Je vindt al exemplaren voor 40.000 euro, maar je doet er beter nog 5.000 euro bij voor een exemplaar met voortreffelijke voorgeschiedenis. De GranTurismo S kost minstens 50.000 euro. De mooiste exemplaren wisselen voor meer dan 65.000 euro van eigenaar, of nog meer als het één van de beperkte series is.
In gebruik
De onderhoudskosten van deze Maserati liggen op het niveau dat je van een GT van dit kaliber mag verwachten: reken op 1.000 tot 1.200 euro voor een klein onderhoud. Een groot onderhoud kost het dubbele, naargelang de noodzakelijke ingrepen. Ben je een speelse bestuurder? Weet dan dat het minstens 1.000 euro kost om de vier banden te vervangen en dat kan oplopen tot 1.600 euro wanneer je kiest voor schoeisel van hogere kwaliteit. De automaat houdt het lang vol. De gerobotiseerde versnellingsbak vraagt wat meer aandacht. Naargelang jouw rijstijl houdt de koppeling het 20.000 km of bijna 80.000 km vol. De vervanging kost ongeveer 3.500 euro. Om de slijtage te kennen, kun je de auto verbinden met een diagnosekoffer.
Conclusie
De waardedaling van de GranTurismo is aantrekkelijk. Maar vergeet niet dat je het onderhoud van deze mooie Italiaanse diva moet kunnen betalen. Is dat geen probleem, twijfel dan niet. De GranTurismo is betrouwbaar en opwindend, hij bewijst zeker zijn waarde. We raden een S-versie met automaat aan, wellicht de meest geslaagde.