Persbureau AP meldde maandag dat er sinds september 2014 vier ongevallen gebeurden met zelfrijdende auto’s op Californische wegen. Drie met de autonome Lexus RX450h’s van Google en één met een Audi SQ5 van toeleverancier Delphi. Volgens beide bedrijven trof de zelfrijdende auto’s echter geen schuld en bleven de gevolgen beperkt tot blikschade.

Chris Urmson, die bij Google het project van de zelfrijdende auto’s leidt, reageerde op dit nieuws in een blogpost op technologiewebsite Medium.com en bevestigde dat er de afgelopen zes jaar elf ongevallen gebeurden met de Google-auto’s. “Nooit was de zelfrijdende auto de oorzaak van het ongeval. Als je lang genoeg op de weg rijdt gebeuren er sowieso ongevallen, of je nu in een gewone of zelfrijdende auto zit.” Zeven keer werd de Google-auto achteraan aangereden aan een verkeerslicht en het ongeluk sloeg vaker toe in de stad dan op grotere autowegen.

“Ook al kunnen onze software en sensoren een gevaarlijke situatie herkennen en vroeger en sneller actie ondernemen dan een alerte menselijke bestuurder, soms kunnen we niet naast de realiteit van snelheid en afstand”, aldus Urmson.