Enkele dagen geleden onthulde Renault een nieuw model in zijn gamma: de Austral. Dat is een hoger op zijn poten staande C-segment auto die een plek krijgt tussen de Koleos (die 'fin de carrière' is) en de Kadjar. In afwachting van de komst van een grotere SUV, die plaats biedt aan zeven inzittenden (gepland voor 2023), doet de Austral dienst als boegbeeld in het segment van de veelzijdige, hoge modellen met het Renault-logo op de neus.

Bovenop de gedetailleerde test van de Austral, die we op 11 oktober publiceerden, nodigen we je nu uit om de geheimen te ontdekken van deze unieke SUV, die we konden testrijden in de buurt van Segovia, in Spanje.

1. Zeg niet langer armsteun!

De Austral, die net als de nieuwe Mégane E-Tech deel uitmaakt van een doorgedreven kwaliteitsoffensief, heeft binnenin een snufje gekregen dat velen zal aanspreken: een verschuifbare handsteun (op de modellen met een automatische versnellingsbak). Dit is een nuttig accessoire omdat het ervoor zorgt dat de bestuurder (of passagier) het multimediascherm comfortabeler kan gebruiken, omdat het een steun biedt om de hand te stabiliseren. Olivier Albrieux, expert in de kwaliteitsindruk bij Renault, zorgde voor een aangenamere gevoel bij het verschuiven van deze handsteun dankzij rails met inkepingen die een specifiek geluid produceren dat doet denken aan de horlogewereld! Kortom, het klinkt allesbehalve goedkoop!

2. Na de haan, nu de Franse driekleur

Bij zijn Mégane E-Tech signeert Renault de voorruit met een gestileerde haan die geïntegreerd is in de glazuurlaag van de ruit aan de bestuurderskant. Dit herinnert eraan dat de auto in Frankrijk ontworpen en geassembleerd wordt. Geen haan voor de Austral (want hij wordt in Spanje geassembleerd) maar, zoals Volvo de laatste tien jaar doet, krijgen de voorszetels een klein blauw-wit-rood label op de flanken genaaid, als je kiest voor de 'Esprit Alpine'-uitvoering toch.

3. Vaarwel ‘Initale Paris’, welkom ‘Esprit Alpine’

Bij Renault krijgen de topafwerkingen een specifieke naam. We denken daarbij aan de Safrane en Clio 'Baccara' uit de jaren negentig (een term die Renault niet meer mag gebruiken na een geschil met de gelijknamige kristalfabrikant) of meer recent de Talisman en Espace 'Initiale Paris'. De Austral introduceert een nieuwe naam (die het einde betekent van Initiale Paris): 'Esprit Alpine'. Die brengt niet echt sportieve extra's, maar wel een specifieke afwerking die zich onderscheidt van de rest van het gamma dankzij blauwe accenten hier en daar, een afwerking die carbon en hout combineert, of nog een bekleding met Alcantara en technisch textiel.

4. Een echte concertzaal

Voor zijn infotainmentsysteem krijgt de Austral een door Google ontwikkelde interface: Android Automotive OS. Dit is veruit het meest geavanceerde systeem dat momenteel beschikbaar is, vooral omdat het zorgt voor een perfecte compatibiliteit met elke smartphone. Bovendien zijn de meeste toepassingen die we dagelijks op onze smartphone gebruiken ook op het grote scherm terug te vinden, wat betekent dat we alle apps zonder smartphone kunnen gebruiken, en dus veiliger onderweg zijn. Voor de geluidsinstallatie (in de Esprit Alpine uitvoering) heeft Renault gekozen voor een in samenwerking met Harman & Kardon ontwikkelde installatie met 12 luidsprekers (inclusief een subwoofer) en een totaalvermogen van 485 watt.

5. Austral, niet Australe

Op het kofferdeksel staat er achter het woord Austral een gestileerde E, in blauw of goud. Maar de naam van het model wordt wel degelijk geschreven als Austral en niet Australe. Maar waartoe dienen die twee verschillende kleuren voor de 'E' (die niet gelinkt zijn aan de koetswerkkleur)? Simpelweg omdat de blauwe E je laat weten dat je naar een Austral E-Tech Esprit Alpine kijkt en de gouden E naar een klassieke Austral E-Tech.

6. Geen diesel en geen 4x4

Zoek je een diesel-SUV met vierwielaandrijving? Dan is de Austral niets voor jou! Hij zal enkel leverbaar zijn met een combinatie van benzine- en elektromotoren: E-Tech Full Hybrid (200 pk), Mild Hybrid Advanced (130 pk) en Mild Hybrid (160 pk). De vierwielaandrijving die op de Koleos werd aangeboden, is ook verleden tijd. De Australe is immers alleen beschikbaar met tweewielaandrijving.

7. Hij stuurt als een stadswagen!

De Austral mag dan wel een uitstekende reismachine zijn, dankzij de doordachte geluidsisolatie en uitstekende demping, hij voelt zich ook in de stad als een vis in het water. Stadsmensen zullen zijn recorddraaicirkel waarderen: 10,1 m van stoeprand tot stoeprand, ongekend voor een SUV van dit formaat! De Austral dankt deze verdienste aan zijn 4Control Advanced-systeem, met vierwielsturing (de achterwielen kunnen tot 5° sturen).


?