De trend zal zich naar verwachting gaan veralgemenen in de autosector. In juni 2020 kondigde de groep Jaguar Land Rover (JLR) reeds aan te werken aan nieuwe premiummaterialen ter vervanging van traditioneel leder. Zo kwam het met het Microfibre Suede Textile, een zeer zachte stof ontwikkeld op basis van gerecycleerde materialen, die er helaas niet uitziet als leder.
Volvo volgt dezelfde weg, maar is er wel in geslaagd om een materiaal te ontwikkelen dat er bijna uitziet en aanvoelt als dierenhuid. Het heet Nordico en wordt gebruikt in de nieuwe elektrische modellen van het merk als vervanger voor leder. Het bestaat uit stoffen uit gerecycleerd materiaal (zoals PET-flessen), biologische grondstoffen uit duurzame bosbouw in Zweden en Finland en gerecycleerde kurken uit de wijnindustrie. Nordico wordt geïntroduceerd in de nieuwe generatie modellen van Volvo en de bedoeling is om tegen 2030 geen lederen bekleding meer aan te bieden. De constructeur blijft daarentegen wel bekledingen in wol aanbieden, maar enkel van leveranciers die kunnen bewijzen dat ze zich op verantwoorde manier bevoorraden, met respect voor dierenwelzijn.
Circulair tegen 2040
Naast de materialen voor de aankleding van zijn interieurs wil Volvo bij de productie van nieuwe modellen ook 25 procent gerecycleerde materialen of elementen uit biologische oorsprong gaan gebruiken tegen 2025. Het bedrijf wil zelfs volledig circulair worden tegen 2040: “We hebben een visie over waar we in de toekomst naartoe willen en de eerste stap is om duurzame, natuurlijke en gerecycleerde materialen te gebruiken”, vertelt Robin Page, directeur design bij Volvo Cars. “De volgende uitdaging is om de manier te veranderen waarop we materiaal gebruiken bij de productie van auto-onderdelen, of ze nu eeuwig meegaan, in de circulaire economie terugkeren of terug naar de aarde gaan”, besluit hij.
Exclusieve tas voor de gelegenheid
Om te bewijzen dat Nordico wel degelijk een premium materiaal is dat zelfs kan dienen voor luxeaccessoires heeft Volvo een beroep gedaan op ontwerper Phillip Lim (die eerder al de aandacht trok door stoffen te upcyclen en door een kleed voor te stellen dat gemaakt is op basis van… algen) om een weekendtas te bedenken.
Met dit nieuwe luxeaccessoire gemaakt in een zeer beperkte reeks wil Phillip Lim via zijn 11 boetieks in de wereld laten zien dat materialen van dierlijke oorsprong eenvoudig kunnen worden vervangen door meer ecologische stoffen zonder dat dit afbreuk doet aan de functie of de schoonheid van het model. De samenwerking met Volvo is in de eerste plaats symbolisch en het product zal dus niet worden verkocht, maar wel onder de aandacht worden gebracht via plaatselijke initiatieven en diverse ‘content creators’ gespecialiseerd in de mode.