1. Volvo S90/V90

Het merk werd lange tijd beschouwd als een onbelangrijke outsider voor de Duitse concurrenten, maar Volvo heeft zich met de XC90 in de kijker gewerkt. De S90 en V90 doen daar nog een schepje bovenop, met een uitrusting op Duits niveau, maar met extra charme.

2. Ford Focus RS

De vorige Focus RS wist ons te verleiden met zijn hyperpotige vooras en zijn geweldige vijfcilinder. Onze verwachtingen voor deze nieuwkomer lagen dus hoog. En hij ontgoochelt niet: de motor boet wat in aan karakter, maar wint aan prestaties. Het chassis met vierwielaandrijving is bovendien geweldig.

3. Skoda Kodiaq

Het is niet de auto die het meest tot de verbeelding spreekt. Maar objectief gezien dwingt de Kodiaq respect af: een grandioos interieur, up-to-date uitrusting, efficiënte motoren, redelijke prijzen,… wat wil je nog meer?

4. Mercedes E-Klasse

Traditioneel legt een nieuwe E-Klasse bij zijn presentatie de lat voor comfort en technologie opnieuw hoger. Deze nieuwe versie ontgoochelt op dat vlak zeker niet! Dit is misschien wel de meest gesofistikeerde auto van dit moment. Op technologisch vlak laat hij de Volvo S90 en BMW 5-Reeks weliswaar achter zich, maar aan de charme van de Zweed kan hij niet tippen.

5. BMW M2

De nieuwe 5-Reeks krijgt bij BMW alle aandacht, maar die haalt net niet het technologisch briljante niveau van het merk met de ster. Maar bij BMW kunnen ze iets anders minstens even goed: sportwagens met achterwielaandrijving. De M2 is gewoonweg fantastisch, en zijn prijs valt in dat opzicht bijzonder goed mee.

6. Citroën C3

Het Franse merk moest hoogdringend zijn bolle C3 vervangen. Dat deed het dit jaar, met een origineel resultaat. De C3 rijdt aangenaam en is geweldig in gebruik, en zijn aanpak onderscheidt hem van de concurrentie. Daarom zijn we weg van deze echte Citroën!

7. Hyundai Ioniq

Hyundai begeeft zich met zijn Ioniq, die technisch verwant is aan de Kia Niro, op de voorlopig kleine markt van de hybrides. Voor de eerste keer in de geschiedenis wordt er een auto voorgesteld met drie verschillende aandrijfmogelijkheden: hybride, plug-inhybride en volledig elektrisch. Wij testten de veelbelovende hybrideversie. Diens verbruik ligt hoger dan dat van de Prius, maar hij rijdt aangenamer, heeft een lagere prijs en een uitgebreider garantieprogramma. We wachten vol ongeduld op onze test met de plug-inhybride…

8. Seat Ateca

Hij neemt de motoren, het chassis en de technologie over van de VW Tiguan, en dat tegen een lagere prijs. Bovendien ziet hij er ook geslaagd uit. Dit is de auto die Seat zijn broodnodige verkoopboost zal geven.

9. Kia Optima

Dit is misschien niet de meest uitdagende auto om mee te rijden, maar op alle andere vlakken is de Optima een schot in de roos: afwerkingskwaliteit, beschikbare uitrusting, garantie, interieurruimte,…

10. Ford Ka+

Dit is de grote verrassing van 2016. Ford Europe verwacht geen al te hoge verkoopcijfers van deze stadswagen. Volgens ons is het echter een van de beste stadsrakkers van dit moment: veel interieurruimte, een degelijke uitrusting, een uitstekend rijcomfort en een geslaagde rijdynamiek.

Op de reservebank:

Alfa Romeo Giulia

Hij mist het algemene klassement maar op een haarlengte. Het model dat de wederopstanding van het merk symboliseert, is de aangenaamst rijdende berline van dit moment. Een echte wederopstanding? Praktische redenen kosten hem uiteindelijk zijn plaats in het eindklassement: een middelmatige interieurruimte, vaste achterbank, enkele afwerkingsdetails,… De basis is uitstekend. Nu die details nog, en Alfa heeft dé referentie beet.