1. Mercedes GLB

Wie af en toe eens in groep reist, wil daarom nog niet het hele jaar door in een ‘bestelwagen’ rijden. Precies daarom kan een stijlvolle premium zevenzitter, zoals je die nog vindt bij Mercedes, als muziek in de oren klinken. Met zijn GLB biedt het merk met de ster namelijk een SUV met een knappe look en niet al te grote buitenafmetingen, die binnenin veel weg heeft van een monovolume dankzij een verschuifbare achterbank en optionele zetels die een derde zetelrij kunnen vormen. Zo rij je het hele jaar door in eerste klasse... alleen of in (grote) groep!



2. Dacia Jogger

Wie zeven zitplaatsen zoekt voor een beperkt(er) budget, kan onmogelijk om Dacia heen. De reden daarvoor is eenvoudig: de Jogger is de goedkoopste zevenzitter op de markt. Ondanks een basisprijs die onder de 19.000 euro blijft, biedt deze Dacia een bijzonder ruim interieur en technologische uitrusting die zeker volstaat voor een gezinswagen. Dacia biedt de Jogger voortaan trouwens ook als hybride aan: een grote primeur voor het merk!



3. Hyundai Staria

Wie eerder op zoek is naar een auto die er futuristisch uitziet, moet bij Hyundai aankloppen. Deze Staria is géén concept car, maar wel degelijk de definitieve productieversie! Hij ziet er dan misschien wel uit als een ruimteschip, maar in deze auto vindt een grote groep moeiteloos plaats. Voor wie dat wil, bestaat er zelfs een uitvoering met 9 zitjes.



4. Maxus MIFA 9

Eerder op zoek naar elektrisch vervoer voor grote groepen? Dan kunnen we je de Mercedes EQV aanraden als referentie in zijn klasse. Maar het Chinese merk Maxus brengt heel binnenkort een te duchten concurrent op de markt: de MIFA 9. Dat is een 5,25 m lange minibus met 7 plaatsen, een 90 kWh grote batterij en een aangekondigd WLTP-rijbereik van 440 km. Bij Vroom zijn we heel nieuwsgierig naar een eerste testrit!



5. Ford Tourneo Connect

Wie het liever wat traditioneler houdt, kan voor een zevenzitter aan een beperkt budget ook een bestelbreak of ‘ludospace’ overwegen. Terwijl monovolume-designs bijna volledig tot het verleden behoren, blijven deze van compacte bestelwagens afgeleide gezinswagens wel nog bestaan. Bij Ford vinden we zo bijvoorbeeld de Tourneo Connect. Die is afgeleid van de recentste Volkswagen Caddy, maar houdt het bij een wat klassiekere styling.