Naar het dramatische ongeval dat het leven kostte aan de Amerikaanse acteur Paul Walker, eind 2013 in de buitenwijken van Los Angeles, werden twee onderzoeken gevoerd. Het ene door ingenieurs van Porsche, het andere door de autoriteiten van de Californische grootstad. De bevinding is dat het ongeval veroorzaakt werd door een gevaarlijke rijstijl en niet door een mechanisch defect. De politie besloot op basis van de remsporen dat de Porsche Carrera GT waarin Paul Walker zat als passagier meer dan 130 km/u reed, waar de aanbevolen maximumsnelheid 70 km/u bedraagt. Een auto die met deze snelheid slipt opnieuw onder controle krijgen, is zeer moeilijk, zelfs voor een ervaren piloot.

De ingenieurs van Porsche kwamen tot de conclusie dat de auto geen enkel technisch defect vertoonde, zowel aan de remmen, het gaspedaal, de besturing of de ophanging. De uitlaat werd echter aangepast door een derde partij en bovendien bleken de banden van deze supercar nog de originele te zijn, van negen jaar geleden. Met zo’n leeftijd is er niet alleen slijtage maar kunnen de banden ook uitdrogen, waardoor de grip vermindert. En dat kan fataal blijken op een krachtige bolide zoals de Carrera GT …