In paleis 8 trakteert Jaguar ons op een echte wereldpremière: de XK cabriolet. Deze prachtige auto doet de engelse traditie alle eer aan met nobele sportiviteit. Ian Callum, directeur design, heeft zijn inspiratie voor de XK trouwens uit de Type E gehaald.
Cabrio denken
De coupé en de cabrio hebben elk recht gehad op een eigen ontwikkeling in het kader van een gemeenschappelijk programma. Niet verwonderend dus dat de cabrio versie esthetisch heel evenwichtig is terwijl hij alle trekken van de XK in zijn 2+2 versie behoud.
Vervoering
De designers hebben aan deze auto een strakke, volumineuze en gespierde look willen geven. Het valt meteen op dat de verhoudingen en de allure zich onderscheiden van de vorige XK. Wel lijkt de radiatorrooster fel op de mythische Type E. Ook achteraan vinden we enkele trekjes terug van die bekende Jaguar.
Verschillend
Hoe je het ook draait of keert, de nieuwe versie berust op een langere wielbasis maar met een duidelijk kortere overstek dan de oudere XK. Met de dynamische lijn van de motorkap en het dak ziet hij er ook compacter uit. Volgens Jaguar is deze cabrio van het begin van de XXI eeuw gespierd en atletisch, krachtig en lenig, zelf wanneer hij stilstaat.
Stof
Jaguar heeft, om verschillende redenen, de beslissing genomen om een klassiek dak te gebruiken uit stof. Eerst en vooral om de 2+2 uitvoering mogelijk te maken, en ook om de elegante lijn te garanderen. Deze keuze heeft toegelaten om meer afgetekende lijnen te verkrijgen. Dit zorgt er voor dat de deur zich zonder hoeken en haken in het koetswerk inwerkt. Tot slot heeft een dergelijk dak ook een positieve invloed op het gewicht van de auto.
Efficiënt
Een stoffen dak blijkt even betrouwbaar te zijn. Jaguar heeft aan de structuur van dit dak, bestaande uit drie lagen, uiteraard de nodige aandacht geschonken. De buitenlaag, volledig waterdicht, bestaat uit stof-caoutchouc-stof samenstelling. De binnenkant bestaat uit een gladde en opgespannen stof wanneer het dak toe is. De tussenlaag is vervaardigd in 3M Thinsulate materiaal. Dit laat toe om het geluid van de weg en wind te dempen.
Geen parasieten
Het dak kan in minder dan 18 seconden open of toe. Een elektrische bediening en hydraulisch systeem zorgen hiervoor. Tot een snelheid van 16 km/u kan het dak bediend worden. Eens het dak open, wordt dit handig onder een aluminium deksel opgeplooid zonder te veel plaats in te nemen in de kofferruimte. Het dak is niet enkel lichter dan in de vorige XK versie, maar neemt ook beduidend minder plaats in. Dit laat dus meer plaats over in de kofferruimte. Er kan ook nog 83 liter extra plaats gemaakt worden door de kofferwand weg te halen wanneer het dak gesloten is.
Glazen achterruit
Omdat het hier om een moderne wagen gaat is de achterruit uiteraard uit glas gemaakt. De ruiten van de deuren gaan lichtjes naar beneden bij het openen van de deur en weer naar boven bij het sluiten om netjes in de waterdichte voeg van het dak te glijden. De zijruiten achteraan kunnen ook naar beneden, zelf wanneer het dak gesloten is.
Sportief
Al kan er met deze auto rustig gereden worden, is de XK niet vies van een wat nerveuzer rijgedrag. De elektronica moet er voor zorgen dat hij de intenties van de bestuurder achterhaald aan de hand van het gebruik van het gaspedaal. Om aan alle verwachtingen te voldoen beschikt deze Jaguar over een V8 van 4.2 liter met 300 pk en een maximum koppel van 420 Nm bij 4100 tr/min. De XK kan in 6.3 seconden van 0 naar 100 km/u, 0.3 seconden beter dan de vorige versie. Om van 80 tot 112 km/u te geraken heeft hij 3.2 seconden nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.
Geen J meer
De zesvoudige schakeling van de XK is een gloednieuwe generatie schakeling waarbij automatisch de juiste versnelling ingeschakeld wordt. Het bekende J-vormig rooster maakt nu plaats voor een nieuwe sequentiële versnellingsbak. Voor het eerst zal de bestuurder van een Jaguar gebruik kunnen maken van shiftpaddles aan het stuur.
Voetganger beveiliging
Op technisch vlak bezit de XK een actieve en elektronisch gestuurde vering (CATS), en een chassis dat als uiterst star wordt aangekondigd. De geventileerde remschijven werden ook groter om, volgens Jaguar, een beter gevoel te verkrijgen en een grotere duurzaamheid. Tot slot, in het geval van een aanrijding met een voetganger, plooit de motorkap op om een absorptie zone te creëren tussen de motorkap en de motor. Dit zou mooie resultaten moeten opleveren bij de EuroNCAP testen. Deze nieuwe XK vinden we vanaf de lente van 2006 terug bij de dealer.
Photos : © Lionel Hermans | Vroom.be Bron : Jaguar