De SUV van Porsche bestaat nu in een totaal ongelooflijke uitvoering. De Cayenne Turbo S heeft onder de motorkap een biturbo van 4.5 liter zitten met niet minder dan 521 pk. Dat zegt alles, of toch veel… De op één na krachtigste In het Porsche gamma doet enkel de Carrera GT beter op gebied van vermogen, wat de gehomologeerde modellen betreft. Buiten de beschikbare kW, bezit deze super SUV een maximum koppel van 720 Nm tussen 2750 en 3750 tr/min. Natuurlijk komen de prestaties overeen met het aangekondigde vermogen: 5.2 seconden om van 0 tot 100 km/u te geraken en een maximum snelheid van 270km/u. Om het pittige karakter van deze Porsche wat kracht bij te zetten kan hij in vijfde versnelling van 80 naar 120 km/u in 5.4 seconden. De Tiptronic S versnellingsbak, met 6 versnellingen, werd uiteraard aangepast om met deze enorme prestaties en vermogen om te kunnen gaan. Vierwielaandrijving Deze Porsche is uitgerust met een permanente vierwielaandrijving. De verdeling van het vermogen op de voor- en achteras wordt beheerd door het Porsche Traction Management (PTM) systeem dat, in basis mode, 62 percent van het koppel op de achteras overbrengt. Wanneer nodig biedt het systeem een andere verdeling aan. In optie verkrijgbaar, kan ook de achteras geblokkeerd worden. Goede hoogte De pneumatische vering bezit alle nodige snufjes om de juiste wegligging op het juiste moment te verkrijgen, zo wordt hij tot twee niveaus verlaagd bij hoge snelheid. De vering echter, wordt beheerd door het Porsche Active Management (PSAM) systeem. Een systeem dat automatische de hardheid van de vering aanpast aan de omstandigheden. Stoppen Snel rijden is niet zo moeilijk, snel stoppen is heel wat complexer. Trouw aan hun reputatie heeft Porsche ook hier veel aandacht aan besteed. Voor de Porsche Cayenne hebben de ingenieurs gekozen voor remschijven van 380 mm vooraan en 358 mm achteraan. Daarenboven hebben ze een systeem uitgedacht om tot 10% extra warmte te evacueren aan de hand van een optimale kanalisatie van de luchtkoeling. Het gebruik van deze remschijven hebben als gevolg dat velgen van minimum 19 duim moeten gebruikt worden. Porsche heeft eerder gekozen voor velgen van 20 duim. De aluminiumvelgen zijn uitgerust met 275/40 banden die speciaal voor de Cayenne werden ontworpen, en gehomologeerd voor snelheden tot 300 km/u. Velgen van 19 duim werden ook in optie voorzien, vooral voor het gebruik met winterbanden. Exclusieve uitrusting Het gaat hem hier niet enkel om het “Cayenne Turbo S” logo achteraan. Om er zich van te verzekeren dat het hier gaat om de ultieme SUV, is het voldoende om even stil te staan bij de deurlijsten en de centrale console. Geen twijfel mogelijk, met die twee alleen wordt het duidelijk dat het hier gaat om het topmodel van de Cayenne. De uitrusting van de Porsche Cayenne Turbo S bestaat uit een zo goed als volledige bekleding in leer, elektrische zetels vooraan, zetelverwarming voor alle zetels, automatische klimaatregeling, Porsche Communication Management (PCM) en het Bose Surround Sound systeem. De bi-xenon koplampen passen zich aan bij het nemen van een bocht, en het ParkAssistent systeem helpt de bestuurder bij, zoals de naam van het systeem laat blijken, bij het parkeren obstakels te vermijden. Dit alles voor een Porsche prijs van ongeveer 125.000 euro.

Bron : Porsche