François Piette

2 JUL 2011

En toen was er licht...

Opgelet, de revolutie is begonnen! Deze Ampera geeft mogelijk de weg aan die de auto op korte termijn zal volgen. Hoewel hij uitgerust is met een verbrangings- en elektromotor, mogen we de Ampera niet beschouwen als een hybride. Maar als wat dan wel?

Nieuw profiel

Opel kondigt de Ampera aan als een elektrische auto, hoewel er geen sprake is van een nuluitstoot. Dat komt omdat een verbrandingsmotor dienst doet als generator om het niveau van de batterij op peil te houden zodra deze leegloopt. Een hybride dus? Niet echt, want de kleine benzinemotor drijft nooit rechtstreeks de wielen aan.

Wordt het een beetje ingewikkeld?  We vatten het even samen: de lithium-ionbatterijen herladen op een klassieke manier via het stopcontact en halen een autonomie tussen 40 en 80 kilometer. Dat is meer dan genoeg voor het dagelijkse gebruik van de meeste bestuurders. Daarna wordt een kleine verbrandingsmotor (een 1.4 benzine met 86 pk) gebruikt als generator. Maar het is altijd de elektromotor die de auto aandrijft.

De cijfers

Bij wijze van opwarmertje, enkele cijfers. De elektromotor is 150 pk en 370 Nm sterk. Dat zijn waarden die bij een goede turbodiesel passen en die zich laten voelen in de prestaties: 9 seconden van 0 tot 100 km/u. Net als bij alle elektrische wagens is de topsnelheid beperkt, in dit geval tot een illegale 161 km/u.

En het verbruik? De Ampera werd gehomologeerd met 1,6 l/ 100 km (sic) en een CO2-uitstoot van minder dan 40 g/km. Die cijfers zijn wel voor interpretatie vatbaar. Als je minder dan zestig kilometer aflegt per dag en de je auto thuis één keer kunt opladen (vier uur met een gewoon stopcontact), zul je... helemaal niets verbruiken. Rijd je dagelijks 300 km, dan wordt het resultaat volledig anders.

Vier rijmodi

Met een knopje kun je kiezen tussen de modi Normal, Sport, Mountain en Hold charge: die verbeteren het energiebeheer naargelang het type weg en de omstandigheden die je tegenkomt. 

De modus Normal is de standaardinstelling van de Ampera en zal het vaakst gebruikt worden voor een maximale doeltreffendheid. Zodra de batterijen op hun laagste niveau staan, neemt de benzinemotor over. Merk op dat de Ampera ook herlaadt door bewegingsenergie terug te winnen.

De modus Sport verscherpt de respons van het gaspedaal, zonder evenwel het vermogen te verhogen.

De modus Mountain past het systeem automatisch aan om genoeg kracht te hebben in bergachtige gebieden, zodat de prestaties van de auto niet in het gedrang komen. Kies je deze modus vóór je een bergachtig parcours aanvat, dan zal de verbrandingsmotor de batterij op voorhand opladen om genoeg sap over te houden zodra de weg omhoog gaat.

De stand Hold charge schakelt direct de benzinemotor in om het resterende batterijvermogen te sparen, bijvoorbeeld om in de stad helemaal elektrisch te rijden.

Een klassieke berline.. of toch bijna

In tegenstelling tot een Toyota Prius of een Honda Insight die er echt uitzien als een groene wagen, gestroomlijnd maar zonder enige smaak, is de Opel Ampera vrij origineel. De Lady Gaga onder de groene jongens is het nu ook weer niet, maar de ontwerpers deden hun best. Een flinke portie mascara rond de koplampen, verduisterde randen aan de vensters, een erg hoekig ontwerp achteraan: deze vijfdeursberline komt origineel voor de dag.

Modern

Die lijn wordt doorgetrokken in het interieur, met plastic inzetstukken in de deuren die eraan herinneren dat kleine elektronen de auto voortstuwen, een centraal aanraakscherm (jawel) en instrumenten met ongewone graphics. Helaas staat de afwerking niet op het gewenste niveau. De harde plastics en de onnauwkeurige assemblage zijn jammer voor een auto van meer dan 40.000 euro. We dachten bijna dat het nog een prototype was. Het oogt mooi, maar straalt geen kwaliteit uit. Achterin is de afwerking niet beter, maar kunnen twee volwassenen comfortabel zitten. Geen drie, want de Ampera is een strikte vierzitter. De koffer is ook knutselwerk. Het bagagescherm lijkt op een goedkope tent en het volume van 310 liter is beperkt voor deze categorie.

Ecorijstijl

Om het beste uit de Ampera te halen, moet de bestuurder de handen uit de mouwen steken. De instrumenten leren je ecologisch rijden en het centrale scherm omvat een zogeheten econometer (met futuristisch design trouwens) die toont hoe zuinig je aan het rijden bent.

Voor deze kennismaking gaf ik de voorkeur aan een soepele rijstijl, zonder een ei onder het gaspedaal. En dat valt verrassend goed mee. De autonomie in elektrische modus bedroeg meer dan zestig kilometer.  

Op de weg

We zitten in de ideale positie, draaien het contact en... er gebeurt niets. Alleen enkele lampjes lichten op. We schakelen de pook in Drive en zijn vertrokken. Er heerst absolute stilte binnenin. En dan komt de verrassing. Gewoonlijk schiet na een forse trap op het gaspedaal in een hybride de verbrandingsmotor in actie. Maar niet hier. In alle stilte trekt de Ampera krachtig op. De elektromotor is sterk en verrast meer dan één bestuurder van een klassieke berline bij de hernemingen. Indrukwekkend!

De overschakeling naar de extended range (met de verbrandingsmotor als generator) verloopt zacht. Bijna onmerkbaar draait deze laatste in functie van wat de batterij nodig heeft. Zijn geronk heeft dus niets van doen van de stand van het gaspedaal. Een beetje vreemd in het begin, maar je geraakt het gewoon.

Pijnlijke rekening

Met een prijs van 44.500 euro deelt Opel geen cadeaus uit. Dat is veel meer dan een Toyota Prius, maar de ecologische prestaties van deze Opel overtreffen die van de Japanner. Net als de uitrusting, met onder meer leder, automatische airconditioning en een knappe geluidsinstallatie.

Hybride volgens de wet

Helaas wordt de Ampera in België door de wetgever niet beschouwd als een elektrische wagen maar als een hybride. De verbruikstesten worden over een vrij lange afstand afgewerkt, waardoor de verbrandingsmotor gebruikt moet worden en de uitstoot meer dan 0 g/km bedraagt. De Ampera geniet dus niet van de fiscale voordelen voor 100 procent volledige elektrische wagens, maar wel van de klassieke ecopremie van 15 procent van de aankoopprijs.

De Ampera is duur. Zijn functionaliteit kan niet optornen tegen conventionele concurrenten in dit segment. Ook de afwerking laat te wensen over. Maar de verhouding tussen de polyvalentie, het verbruik en de prestaties is simpelweg van het beste. Hoed af! Op middellange termijn zullen zeker nog andere constructeurs zich op deze technologie werpen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie