De Renault Mégane RS, Mazda 3 MPS en andere Volkswagen Golf GTI’s mogen zich aan concurrentie verwachten. In Parijs stelt het merk met de bliksemschicht de sportieve Astra driedeurs voor als prototype. Van een OPC (het sportdepartement van het merk) is er nog geen sprake, maar lang kan die niet meer op zich laten wachten.
Gespierd
De nieuwe Astra GTC, die voorlopig nog GTC Paris heet, is een echte atleet. Hij oogt dan ook meer als een echte coupé dan als een hatchback zonder achterdeuren. Hiermee volgt hij het voorbeeld van de driedeursversie van de Mégane. De lijn van de Astra GTC is gespierd, met brede schouders, een breed spoor en een sterke achterkant. Hij bekent dus meteen kleur.
Vermogen
Net als de meeste concurrenten (Volkswagen Golf GTI, Renault Mégane RS, de toekomstige Focus ST, …) monteert Opel een viercilinder benzinemotor met rechtstreekse injectie en turbo. Naar huidige normen vrij klassiek dus. Maar terwijl de concurrentie tussen 200 en 250 pk voorstelt, pakt Opel zwaar uit: 290 pk!
Reputatie
Opel heeft nooit bekend gestaan om zijn precieze of efficiënte voorassen. De laatste modellen zijn er wel serieus op vooruit gegaan, maar om zomaar bijna 300 pk los te laten op de vooras moet je toch over heel wat technisch vernuft beschikken. Terwijl Ford voor zijn Focus RS de ‘Revoknuckle’ uitdacht, kondigt Opel een sperdifferentieel aan.