De break werd samen met de vijfdeurs berline ontworpen. Vanaf de middenstijl heeft hij een heel eigen identiteit met een langere koetsweroverhang achteraan en een vloeiende, sportieve lijn, ondersteund door een fijne vensterpartij, uitgesproken schouders en grote achterlichten. De Sports Tourer valt goed op het netvlies en lijkt door zijn evenwichtige profiel tot een hoger segment te behoren. Zeer geslaagd.

Ook de interieurstijl is flatterend. Als er, zoals op onze testwagen, een aantal opties zoals leder of het Seat Comfort Pack voorzien worden, wordt de binnenruimte zeer uitnodigend. Die postieve indruk blijft ook hangen na een inspectie van de bagageruimte.

Royale uitrusting

Het koffervolume bevindt zich in de middelmaat en bepaalde concurrenten scoren beter, maar 500 tot 1.550 liter zal de meeste kopers wel tevreden stellen. Vooral omdat de vorm perefect rechthoekig is. Een bergruimte onder de vloer, een Easy Access-bagagescherm dat handig naar boven klapt als je de koffer opent, een achterbank die je vanop afstand vanuit de koffer kunt neerklappen (kussen en leuning) om een vlakke vloer te vormen van 1.835 mm: verhuizen wordt een waar plezier.

De Sports Tourer ziet er niet alleen goed uit, hij is ook rijkelijk uitgerust. De boordplank omvat een maximum aan functies en knoppen. Onze testwagen beschikte over elektronische klimaatregeling, een snelheidsregelaar, sportzetels, een elektronische parkeerrem, een boordcomputer, Hill Start Assist om niet achteruit te bollen op een helling, actieve hoofdsteunen vooraan, gordijnairbags, een regensensor en automatische lichten.

Uitstekend weggedrag

In optie kun je deze Opel nog grondig uitbreiden: adaptieve FlexRide-ophanging, Park Pilot-parkeerhulp, verkeersbordenherkenning, adaptieve xenonkoplampen, bandendrukcontrole, een verwarmd stuurwiel, een navigatiesysteem met iPod-verbinding, ... Je vraagt je af wat er eigenlijk nog overblijft voor de grotere modellen om het verschil te maken. 

De eerste indrukken worden bevestigd tijdens het rijden. De afwerking is verzorgd en de uitrusting royaal. Een klein minpunt is de bediening de centrale console die niet intuïtief is. Het is moeilijk om de weg te vinden tussen alle menu's en instellingen. Deze Opel is gastvrij en verwent zijn passagiers met een uitstekend comfort, ongeacht de gekozen positie van het FlexRide-systeem (Normaal, Sport of Tour). Dat comfort gaat niet ten koste van het weggedrag, dat je niet op fouten kunt betrappen. Op de remmen hebben we geen kritiek, die zijn doeltreffend en veilig.

Motoren voor verbetering vatbaar

Het is vooral op het vlak van de motoren dat we op onze honger blijven. Er is keuze uit tal van benzine- en dieselblokken in de Astra. Het dieselgamma bestaat uit 1,3 CDTI ecoFLEX met 95 pk, de 1,7 CDTI met 110 of 125 pk en tot slot de 2,0 CDTI met 160 pk. Er zijn ook veel benzineversies: de 1.4 met 100 pk als basismodel, de 1.6 met 115 pk, de 1.4 Turbo die 120 of 140 pk levert en tot slot de 1.6 Turbo met 180 pk.

Onze testwagen werd aangedreven door een motor uit het midden van het benzinegamma, de 1.4 met 120 pk. Hij is dapper en gewillig en maakt deze imposante break pittig. Karakter legt deze krachtbron niet aan de dag, maar hij is wel op zijn taak berekend. En veel dorst heeft hij niet, want het gemiddelde tijdens onze test van 900 km bedroeg 7,6 l/100 km.

Tijd om te kiezen

In de toeren klimmen verloopt moeizaam, zonder het verwachte turbo-effect. Het koppel dat pas vrij laat vrijkomt (bij 4.900 tr/min voor een maximum van 6.000 tr/min) zorgt ervoor dat je meer toeren maakt en dat het motorgeluid binnendringt, wat het comfort in het interieur vermindert. Deze Astra zou ongetwijfeld beter tot zijn recht komen met een automaat en met een rustig rijgedrag dat meestal bij zo'n automaat hoort.