De kleine Street plaatst de grote Speed zelfs in de schaduw. De 675 Street heeft minder vermogen, maar stuurt wendbaar en amusant en is uiteindelijk even aantrekkelijk als een Speed want minder veeleisend voor de bestuurder.
De ingenieurs in Hinckley hebben hun huiswerk overgedaan, zonder het fundamenteel te veranderen. Met meer dan 65.000 verkochte exemplaren sinds 1994 heeft het concept zijn waarde bewezen en de nieuwe Speed verloochent zijn verleden niet. De esthetische evolutie weerspiegelt dat. Het bekende silhouet met gedrongen en sobere achterkant, dubbele koplampen en het aluminium kader gebouwd rond het driecilinderblok blijft behouden. Alles lijkt hetzelfde, maar is toch veranderd. Het kader lijkt op het vorige, maar werd volledig hertekend en heeft een nieuwe geometrie.
Alles lijkt hetzelfde …
De gewichtsverdeling evolueerde ook omdat de motor iets meer naar voren ligt en de batterij die voor het luchtfilterhuis geplaatst werd. Het doel was duidelijk: de wendbaarheid en het rijgemak verbeteren zonder de stabiliteit te schaden. Al dat werk komt ook het gewicht van de moto ten goede, dat met drie kilogram daalt.
Andere gevolgen van het nieuwe chassis zijn de hogere bodemvrijheid en een meer naar voren geplaatste rijpositie. Je zit ook comfortabeler op een zadel van 820 mm, lager dan de oude Speed Triple. De Showa-ophanging bestaat uit een omgekeerde vork vooraan (43 mm) en een monoshockachterbrug. Zowel vooraan als achteraan zijn de compressie en de terugslag van de ophanging regelbaar.
Ook de remmen zijn van knap materiaal. We zien Brembo-remmen met vooraan remzadels met vier pistons en vier pads en schijven van 320 mm die 0,5 mm dunner werden dan de vorige generatie om het niet-opgehangen gewicht te verminderen. Een grote primeur voor de Speed: hij is eindelijk beschikbaar met ABS.
… maar alles is anders
De motor evolueerde minder ingrijpend, maar werd toch voldoende herzien om nu 135 pk te ontwikkelen bij 9.400 tr/min (5 pk winst) en een koppel van 110 Nm bij 7.750 tr/min, een verbetering met 8 procent. Esthetisch evolueert de Speed wél aanzienlijk, met vooral een nieuwe blik die voer is voor discussie. De twee ronde koplampen, de handtekening van de Triple, maken plaats voor twee amandelvormige lichten, meer geprofileerd en efficiënter. Persoonlijk, en nu klink ik misschien als een oude zaag, verkies ik de ronde koplampen, die soberder zijn en beter passen bij het imago van de Speed.
Zelfde blik
Triumph volgde liever de trend waar geen enkele roadster nog aan ontsnapt en maakt de blik van zijn naked bike veel ingewikkelder. De Speed volgt gewoon. Door zijn ronde lampen te behouden, had hij nochtans origineler uit de hoek kunnen komen en bijna de enige op de markt kunnen zijn met deze look. Deze ‘japanisering’ van de stijl zet zich voort in de flanken met twee “wenkbrauwen” aan de zijkant van de radiator die de Speed een tuningtintje geven dat volgens ons niet nodig was en dat de Speed banaler maakt tegenover zijn Japanse concurrenten. Zo, we hebben het gezegd.
De uitlaat werd aangepast en vervangen door een exemplaar uit de Arrow-lijn op ons testexemplaar, dat ook voorzien was van een motorschoen en windgeleider in de kleur van het koetswerk. De onderkant van de tank is voorzien van een stuk zwart plastiek, weinig flatterend in vergelijking met de voor de rest erg verzorgde afwerking van deze moto.
Goede kwaliteit
We vermeldden al de Showa-ophanging en de Brembo-remmen, het elegante instelbare stuurwiel uit aluminium, de hoofdremcilinder met Brembo-logo, het netjes geïntegreerde instrumentenblok in de windgeleider en talrijke functies. Te talrijk om nog intuïtief en handig te zijn, de twee drukknoppen kun die je onmogelijk bedienen tijdens het rijden. We zien onder meer de motortemperatuur, de benzinemeter, twee tripcomputers met vele functies en een chronometer, maar geen weergave van de ingeschakelde versnelling.
De Speed Triple is zeer verzorgd afgewerkt met kwaliteitsvolle materialen, ruim voldoende om het ego van zijn eigenaar te strelen. De atypische loopcultuur van de driecilinder charmeert ons zoals altijd en verenigt het beste van twee werelden: het karakter van een twin en de inhoud van een viercilinder.
Tussen twee en vier
De 1050 herneemt vlot bij alle toerentallen, wat de Speed heel levendig en aangenaam maakt om te besturen. Het onderstel ging enorm vooruit op het vlak van wendbaarheid en maakt de Speed speelser en gemakkelijker dan vroeger en opmerkelijk nauwkeurig. De verbeterde rijpositie maakt de besturing intuïtiever en stelt je gerust. Het is een plezier om deze Speed mee te nemen naar “goede” wegen, zolang het wegdek biljartvlak is. De Showa-ophanging slikt amper oneffenheden, waardoor bestuurders zullen beven op onze Vlaamse wegen met betonplaten. De remmen overtuigden ons met hun goede bijtkracht en feeling en het ABS zorgt voor extra veiligheid als je te optimistisch (lees: laat) remt.
Met het chassis boordevol kwaliteiten en de vinnige motor kan de Speed weer helemaal mee en wendt hij de dreiging van zijn kleine broer af met een gemakkelijker en efficiënter weggedrag dan vroeger. Het prestige van zijn naam en zijn intrinsieke kwaliteiten moeten volstaan om het verschil te maken met de minder prestigieuze concurrenten. Goed gedaan!