Het mag dan al begin mei zijn, de sfeer in de buurt van Dresden in het vroegere Oost-Duitsland was eerder winters. De boordcomputer bleef vastzitten op 3 °C toen we het terrein van Eurospeedway opreden en een enorme hoeveelheid regendruppels knetterde op de voorruit. Een ijzig sfeertje dus op dit grote terrein.
Het circuit opende in 2000, telt acht verschillende trajecten en kan maar liefst 150.000 toeschouwers ontvangen. Hier nodigde Opel ons uit om één van de 500 exemplaren van de Corsa OPC Nürburgring Edition te ontdekken. Opel bouwt exact 500 stuks en geen enkele auto extra, wat niet uitsluit dat België er wel een paar krijgt.
Groene hel
Behalve de specifieke koetswerkkleur, nieuwe 18-duimsvelgen, een 20 mm verlaagd onderstel en een dubbele uitlaat verschilt deze speciale serie ook door een kleine tekening op de B-stijl die autosportliefhebbers zeker zullen herkennen. Het is de Nordschleife, het noordelijke circuit van de Nürburgring. De groene hel, zoals drievoudig wereldkampioen Formule 1 Jackie Stewart het circuit heeft gedoopt.
Sinds 2006 heeft Opel een partnerschap met het circuit en passeren alle modellen hier de revue voor ze het productiestadium bereiken. De OPC's haspelen nog eens 10.000 km extra af op de Nürburgring. De Corsa OPC Nürburgring Edition werd afgesteld door ex-piloot Joachim Winkelhock. Dat treft: uitgerekend hij rijdt voor ons op het circuit. Een ideale gangmaker.
131,4 pk per liter
Na een verkenningsronde achter elkaar is het tijd om te zien wat deze Corsa in huis heeft. Tegenover de gewone OPC steeg het vermogen met 18 pk. Het beheer, de turbo, de uitlaatlijn met verminderde tegendruk: een hele reeks details werd herzien om tot 210 pk of 131,4 pk per liter te komen.
Veel pk's is één zaak, het vermogen efficiënt overbrengen op de weg een andere. De Corsa OPC is niet bepaald een kampioen in die materie. Daarom gebruikt deze Nürburgring Edition een mechanisch differentieel met beperkte slip.
Een oordeelkundige keuze, want zelfs in de regen en bij een temperatuur rond het vriespunt biedt deze gepeperde Corsa genoeg grip. Hij is agiel en precies en verorbert de ene bocht na de andere. In lange bochten blijft hij stabiel dankzij de uitstekende Bilstein-ophanging. Het beperkte gewicht en de grote Brembo-remklauwen zorgen voor een korte remweg.
Speels
De spurt van 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 6,8 seconden en deze kleine bom haalt 230 km/u. Meer nog dan de cijfers weten de sensaties te verleiden. Met of zonder stabiliteitscontrole (die opnieuw werd afgesteld om zich niet onnodig op te dringen), de Corsa rijdt speels door de bochten en stuurt met een uitstekende feeling. We kunnen hem alleen een niet zo beweeglijke achteras verwijten, maar dat lijkt tegenwoordig een gewoonte bij de meeste auto's. Deze speciale serie tovert een glimlach op het gezicht en geeft je zin om te blijven rijden. Nu nog wachten op de prijs, die nog niet vastligt.