Tijdens de Trophée de Bourgogne, de derde race van de VW Fun Cup, waren Lionel Hermans en Eric Spitzer het hele weekend goed op weg om de hoogste trede van het podium te bereiken. Alleen een mechanisch probleem hield hen van de eindoverwinning.

Ze hadden het aangekondigd en hebben het ook gedaan: de twee ploegmaten van de Car-Pass 331 waren niet naar Dijon gekomen om een figurantenrol te spelen. Ze hadden niet deelgenomen aan de eerste race in Zolder (« de gesprekken met onze partners duurden wat langer dan voorzien »), er zat dus niets anders op dan aan te vallen om nog mee te strijden in het kampioenschap van de tweezitters. De afwezigheid in Dijon van auto 325 van Radio Contact bood een mooie kans.

De strijd begon zaterdagochtend met twee kwalificatiesessies. Het resultaat hoeft geen betoog: Lionel Hermans zet de twee beste tijden neer (bij de tweezitters) en grijpt logischerwijze de polepositie. Tot zover verloopt alles prima …

Eerste wedstrijd: eerste zege

Vanaf nu is het een gewoonte in de VW Fun Cup: elke race bestaat uit twee wedstrijden van drie uur. Voor elke ‘halve race’ worden punten toegekend en de optelling van beide resultaten bepaalt het uiteindelijke podium. Is het niet duidelijk? Dat is normaal, we hadden ook wat tijd nodig om het te doorgronden.
In het begin van de race heeft Eric Spitzer al snel één ronde voorsprong op de dichtste rivaal. Een ‘tactische’ voorsprong. « We hebben een andere strategie gekozen dan de andere teams », legt Lionel Hermans uit. «Aangezien we in deze race geen passagiers hadden en er geen verplichte pitstopmomenten waren (je moet alleen vijf keer stoppen), besloten we om de eerste stint zo lang mogelijk te rekken en te hopen dat de safety car zou buitenrijden voor een probleem. »

Slim gezien! Na zeventig minuten ligt Eric Spitzer ruim op kop en ziet hij dat een concurrent geblokkeerd staat aan het einde van de parabool met één wiel minder … De safety car kan niet anders dan buitenrijden. Zonder aarzelen en zonder te wachten op de aankondigingsborden duikt hij de pitstraat in en geeft het stuur over aan Lionel, die vervolgens drie stops maakt. Gevolg: auto 331 rijdt op kop met vier van de vijf stops achter de rug. Een winnende gok … Het laatste uur van de eerste wedstrijd verloopt rustig en Eric kan de comfortabele voorsprong behouden.

Tweede wedstrijd: goed begin …

In de tweede wedstrijd hanteren we dezelfde strategie, maar het resultaat valt tegen. En daar is een reden voor. « Aan het einde van de eerste stint kende de auto (als tweede geklasseerd op dat moment) een elektrisch probleem. De brandstofpomp werd niet meer gevoed waardoor de auto niet meer in de toeren kon klimmen. We zaten vast op 3.600 toeren. Niet erg, maar het kostte ons een kwartier om het probleem te vinden. In totaal heeft het ons acht ronden gekost en middelmatige tijden in de eerste stint », legt Eric Spitzer uit.

Het rijdersduo moest hierdoor de laatste twee uren racen met het mes tussen de tanden in de hoop toch nog enkele plaatsen te winnen en enkele bijkomende punten te grijpen. Lionel dubbelde zelfs een concurrent op twee ronden van het einde. Dat heet dan tot het uiterste gaan …


Car-Pass 331 finishte nog als zesde maar ondanks de eerste plaats in de eerste wedstrijd ging de eindoverwinning naar de concurrentie, die het wellicht niet meer verwacht had.

De volgende race in de VW Fun Cup vindt op 28 en 29 mei plaats op het landelijke circuit van Colmar Berg in Luxemburg.