Advertentie
Advertentie

Zijn sterktes:

1. Een scherpe prijs

Volgens ons is het grootste pluspunt van de Frontera zijn prijs: het model begint bij 24.250 euro voor de micro-hybride benzineversie met 100 pk, 26.050 euro voor de versie met 136 pk en 28.990 euro voor de volledig elektrische variant (113 pk, LFP-batterij van 44 kWh bruikbare capaciteit en een officiële WLTP-actieradius van 305 kilometer). Een redelijke prijs gezien het formaat en de ruimte van het model. De standaarduitrusting is bovendien niet min: al vanaf het instapniveau (Edition) krijg je onder andere elektrisch bedienbare ruiten en spiegels, een manuele airco, Bluetooth-connectiviteit, parkeersensoren achter en cruisecontrol, en ook een automatische versnellingsbak. Redelijk, toch?

2. Keuze tussen mildhybride of elektrisch

We weten het allemaal: elektrische wagens zijn nog niet volledig doorgebroken bij particuliere kopers. Daarom is het fijn dat Opel de Frontera ook aanbiedt als benzineversie (een 1,2 liter-driecilinder met 48V micro-hybridetechnologie). Dit drukt niet alleen de prijs, maar elimineert ook de dagelijkse laadverplichtingen. De micro-hybride versie rijdt bovendien aangenaam, met degelijke prestaties (0-100 km/u in 10,4 seconden voor de 100 pk en 8,3 seconden voor de 136 pk) en een redelijk verbruik (6,5 l/100 km tijdens onze test). Opmerkelijk is dat, in tegenstelling tot de meeste micro-hybrides, de elektromotor (28 pk/55 Nm) deze wagen zelfstandig kan aandrijven. Dit kan echter alleen als je een erg lichte voet hebt, bijvoorbeeld tijdens manoeuvres of in de file. In de praktijk merkten we dat de elektrische modus in stedelijke omstandigheden verrassend bruikbaar is.

3. Optioneel tot 7 zitplaatsen

Een ander sterk punt van deze "kleine" Frontera (met 4,38 meter lengte zit hij qua formaat tussen een Dacia Duster en een Renault Symbioz) is dat hij optioneel tot zeven passagiers kan vervoeren. Het is de enige in zijn segment (op zijn neef, de Citroën C3 Aircross, na…) die deze mogelijkheid biedt. Let wel: niet alle Frontera-modellen bieden deze optie. De 7-zitsconfiguratie is alleen beschikbaar voor de 136 pk sterke hybrideversie (niet voor de basishybride of de elektrische variant) in de GS-uitvoering, tegen een meerprijs van 800 euro. En zoals je wellicht verwacht, zijn de stoelen op de derde rij enkel geschikt voor kinderen. Toch blijft het een interessante optie om af en toe de vriendjes van je kinderen mee te nemen. Maar met nauwelijks kofferruimte in de 7-zitsconfiguratie zullen die vriendjes hun boekentassen wel op hun schoot moeten houden.

Advertentie
Advertentie

Zijn zwaktes:

1. Basic afwerking en veel plastic

Een scherpe prijs heeft zijn keerzijde: de afwerking is erg basic. Zodra je instapt in de Frontera, valt op dat het interieur voornamelijk bestaat uit harde, goedkoop aanvoelende plastics, waarvan sommige na verloop van tijd waarschijnlijk makkelijk zullen krassen. Het interieur voelt ook wat kil aan. Het doet denken aan een Dacia Duster, die eveneens inzet op een scherpe prijs.

2. Een fluitende hybride

Zoals eerder vermeld: het 48V micro-hybridesysteem werkt goed en verlaagt het benzineverbruik aanzienlijk in de stad. Maar een detail stoorde ons voortdurend tijdens de test: het terugwinnen van energie bij het vertragen gaat gepaard met storende fluittonen en voelt iets te agressief aan. Jammer genoeg is er geen "zeilmodus" beschikbaar om de auto op zijn momentum te laten uitrollen. Dit is vervelend wanneer je simpelweg een heuvel af wilt rollen, omdat je dan een beetje gas moet geven om de regeneratieve remwerking te vermijden. Kortom, een interessant hybridesysteem, maar niet foutloos.

3. Een concurrent binnen de familie…

Het is niet echt een fout van de Frontera zelf, maar hij ondervindt stevige concurrentie van een familielid: de Citroën C3 Aircross. Beide modellen worden in dezelfde fabriek in Slowakije geproduceerd, delen hetzelfde platform (chassis) en dezelfde motoren, maar de Citroën is bij gelijkwaardige uitrusting nog goedkoper dan zijn Opel-neef. De C3 Aircross is zelfs beschikbaar in een basisversie met niet-gehybridiseerde benzinemotor en manuele versnellingsbak, vanaf minder dan 20.000 euro…