Een voertuig dat is ingeschreven met oldtimerplaten en dat 50 jaar oud is sinds de eerste inschrijving, krijgt enkele interessante voordelen. Denk bijvoorbeeld aan een vereenvoudigde technische keuring. In Vlaanderen en Brussel is de keuring dan slechts om de 5 jaar verplicht. In Wallonië zijn modellen van 50 jaar of ouder zelfs volledig vrijgesteld! Daarnaast bieden sommige verzekeraars scherpere tarieven voor deze voertuigen, omdat ze doorgaans minder frequent worden gebruikt. Belangrijk: voor deze 5 modellen uit 1975 gelden deze voordelen alleen voor exemplaren van het eerste productiejaar!
1. BMW 3 Reeks (E21): het begin van een bestseller
De eerste 3 Reeks in de geschiedenis werd gelanceerd in 1975! Hiermee verstevigde BMW zijn positie op de markt van compacte, dynamische berlines, een segment dat het merk naar de top bracht... en waar het nog steeds domineert. Onder de motorkap van deze achterwielaangedreven wagen lag een moderne en krachtige viercilinder. Vanaf 1977 kwamen er zescilindermotoren bij, waarmee het echt serieus werd. Onze favoriet? De 323i, met zijn soepele en melodieuze zes-in-lijn die 143 pk levert... al is deze versie nog net geen 50 jaar oud! Prijzen? Een degelijke 315i start rond de 6.000 euro, terwijl een fraaie 323i makkelijk boven de 20.000 euro kan gaan!
2. Ferrari 308 GTB: niet enkel voor mannen met een snor!
Ja, het is de wagen uit Magnum! Maar de Ferrari 308 GTB/GTS is veel meer dan alleen een ster van het kleine scherm: het is ook een van de mooiste creaties van het merk met het steigerende paard. Achterin, centraal geplaatst, ligt een 3 liter-V8 die 255 pk levert. De eerste exemplaren met een carrosserie uit glasvezel (vetroresina, zoals Ferrari het noemt) zijn erg gewild en kunnen tot 170.000 euro opbrengen. Andere versies, vooral die met injectie, zijn aan ongeveer de helft van die prijs te vinden.
3. Jaguar XJ-S: het niet zo verguisde kind
Het was geen gemakkelijke opgave om een legendarisch model als de E-Type op te volgen. En eerlijk is eerlijk, de XJ-S slaagde er niet in zijn iconische voorganger te doen vergeten. De wagen was minder sexy, gulzig en soms slecht afgewerkt, maar vandaag de dag weet men zijn kwaliteiten steeds meer te waarderen. De XJ-S was oorspronkelijk alleen verkrijgbaar met een dorstige V12 en zou uiteindelijk de E-Type overtreffen in levensduur en productieaantallen! Goed om te weten: de zescilinderversies, die vanaf 1983 verschenen, zijn betrouwbaarder, zuiniger en bieden voldoende prestaties. Reken op prijzen tussen de 12.000 en 40.000 euro... en die stijgen snel!
4. Volkswagen Polo: de kleine met grote ambities
In de jaren '70 deed Volkswagen er alles aan om de afhankelijkheid van de Kever te doorbreken. Zeker met de oliecrisis, die velen afkerig maakte van zijn dorstige motoren. De Duitse gigant kwam met een totaal andere aanpak: moderne auto's met watergekoelde motoren voorin en voorwielaandrijving. De Polo, samen met de Golf, luidde deze revolutie in. De Polo was oorspronkelijk een afgeleide van de Audi 50, maar overleefde zijn zustermodel met een veel langere carrière die zelfs vandaag nog voortduurt! Het vinden van een eerste generatie Polo is niet eenvoudig. Reken op prijzen tussen 5.000 en 10.000 euro, afhankelijk van de staat en uitvoering.
5. Triumph TR7: de minder geliefde nakomeling
Met een chassis uit de jaren ’50, een carrosserie ontworpen in de jaren ’60 en een ouderwetse zescilindermotor leek de TR6 compleet uit de tijd in het midden van de jaren '70. Triumph besloot daarom om voor het nieuwe model volledig opnieuw te beginnen. Het resultaat? Een coupé met een moderne viercilindermotor en een hoekig design. De TR7 werd eerst geïntroduceerd op de Amerikaanse markt en kreeg al snel een slechte reputatie: minder charismatisch dan zijn voorgangers en vaak slecht gebouwd. Toch werd de TR7 de meest geproduceerde Triumph TR in de geschiedenis! Het zou ook de laatste zijn, als je de V8-aangedreven TR8 niet meetelt. Prijzen variëren tussen de 7.000 en 15.000 euro, afhankelijk van de staat.