In 1914 had Opel een van de indrukwekkendste motoren uit die tijd onder de kap steken van een racewegen. Die werd al snel “Groen Monster” genoemd, dankzij de grote 12,3 liter grote viercilinder, die 260 pk produceerde.

Geperforeerde motorkap

Voor die tijd was die motor technologisch behoorlijk vooruitstrevend: hij had vier kleppen per cilinder, een bovenliggende nokkenas, enzovoort. Door de grootte van de motor staken de klepveren door zestien gaten in de motorkap. De zuigers bewogen zich voort met een snelheid van 24 meter per seconde, of 86 kilometer per uur. Met 260 pk en 700 Nm haalde het “Groene Monster” een indrukwekkende topsnelheid van 230 kilometer per uur.

Zandrace

Meer dan 100 jaar nadat hij gebouwd werd, gaat het Groene Monster opnieuw aan een race deelnemen. In het weekend van 1 september, meer bepaald, op het “Rømø Motor Festival” in Denemarken. Dat festival vindt plaats aan de Noordzee en knoopt aan bij de traditie van de legendarische zandraces uit de jaren 20. Er worden meer dan 100 auto’s en motoren uit de eerste helft van de 20ste eeuw verwacht.