Flashback naar de jaren 80. Porsche ploegde in die tijd met een 959 door de woestijn in de rally Parijs-Dakar. Om dat avontuur tot een goed einde te brengen, had het een assistentievoertuig nodig, dat de 959 in het onherbergzame gebied bijstand kon verlenen.
Syncro
Porsches oog viel op de Volkswagen T3, de derde generatie van het wereldberoemde Transporter-busje. De Volkswagen was toen verkrijgbaar in een versie met Syncro-vierwielaandrijving. Maar die versie bleek niet snel genoeg. Porsche kwamen dus op het lumineuze idee om een prototype te bouwen met de zescilinder boxer van een 911.
Porsche-onderdelen
De ingenieurs graaiden voor de ophanging, versnellingsbak en remmen nog verder in de Porsche-onderdelenbak, en dat resulteerde in de Porsche B32: een Volkswagen T3 met Porsche-addenda zoals Fuchs-16-duimsvelgen, Porsche-stuur en bodykit – met functionele koelsleuven. De flat six was 3,2 liter groot en 231 pk sterk, en zorgde in combinatie met een manuele vijfbak voor een sprint naar 100 km/u in zowat 8 seconden en een topsnelheid van 208 km/u.
Zeldzaam
Volgens de legende zou Ferry Porsche na een ritje met het prototype zo tevreden zijn teruggekomen dat hij prompt enkele exemplaren bestelde: één voor klantenvervoer, een voor de chef, en een paar voor de verkoop aan goede Porsche-klanten. In grote aantallen werd deze Porsche B32 echter niet verkocht: vandaag is onduidelijk hoeveel exemplaren er precies werden gebouwd, maar het gaat maximum om enkele tientallen. Slechts heel af en toe duikt er eentje op een veiling op… met een navenant prijskaartje.