De Opel Insignia is een succes. Eén ding baart de merkverantwoordelijken zorgen: het gebrek aan keuze op de optielijst. Veel klanten die overstappen van premiumconstructeurs, met Audi op kop, snuisteren graag in de optielijsten en vinden soms hun gading niet. Opel had niet voorzien dat de Insignia zo hoog aangeschreven zou worden en wil deze fout zo snel mogelijk herstellen.

In het interieur bijvoorbeeld, met het Sport Edition Pack op de Cosmo- en de Sport-uitvoering. Hier zijn een lederen sportstuur en versnellingsmof inbegrepen, net als aluminium pedalen en een zwarte dakhemel. Aan de buitenkant reiken de bumpers lager, op dezelfde hoogte als de verbrede deurdrempels, en ronden 19- of 20-duimsvelgen het geheel af. Bovendien staat een nieuwe en erg chique bruine lederen bekleding ter beschikking.

Actief onderstel

Een andere belangrijke nieuwigheid is de vierwielaandrijving. Die was tot nu toe in optie beschikbaar op de 2-liter turbo van 220 pk en standaard voorzien op de 2.8 V6 en de OPC. Voortaan kun je ze ook als optie bestellen op de 2.0 CDTI van 160 pk. 4x4 in namelijk een zeer populaire optie gebleken op de Insignia met tweeliter turbo: 45 procent van de klanten kiest ervoor.

Een diesel met vierwielaandrijving is een primeur in een Opel personenwagen. Het systeem wordt gekoppeld aan de actieve Flexride-ophanging en een elektronisch sperdifferentieel. Het bijzondere aan deze vierwielaandrijving met Haldex-koppeling is dat ze tot honderd procent van het vermogen naar zowel de voor- als de achteras kan sturen. In normale omstandigheden, zoals op de autosnelweg, is de Insignia 4x4 een voorwielaandrijver en dat laat zich voelen in het verbruik.

Maximale trekkracht

Als het nodig is, springt de vierwielaandrijving snel bij, zoals we zelf konden ondervinden tijdens onze testrit aan de boorden van het Lago Maggiore in Italië. Bovendien stuurt het differentieel achteraan het vermogen naar het wiel met de meeste grip, ook hier tot honderd procent.
Zolang de omstandigheden goed zijn, voel je niets tijdens het rijden. Maar zodra het glad wordt, gaat de meerplatenkoppeling aan het werk en herverdeelt ze de kracht op basis van informatie die door allerhande sensoren wordt vergaard. De gierhoek, de acceleratie, de stuurhoek, de rotatiesnelheid van de wielen, de stand van het gaspedaal, het toerental en het motorkoppel zijn bepalende factoren.

Aanhangwagen onder controle

Een andere nieuwigheid zijn de betere trekcapaciteiten van de Insignia. Als je voor een trekhaak kiest, levert Opel automatisch de software TSA (Trailer Stability Assist) mee. Dat is een bijkomende functie van het ESP die de aanhangwagen via het gas en de remmen stabiliseert zodra die begint te slingeren
De parameters worden voortdurend vergeleken met vooraf ingestelde limieten en zodra die overschreden worden, stuurt het ESP binnen enkele milliseconden de nodige bevelen naar de remmen en de motor. In de praktijk merk je daar niets van. Bij de derde slingerbeweging grijpt het systeem nog harder in om de aanhanger onder controle te krijgen.

De verzamelde pers nam zelf het stuur en ontweek tegen 90 km/u een obstakel met een caravan van 2 ton achter de auto. Met dezelfde snelheid en een caravan van 690 kg aan de trekhaak werd daarna een slalom afgehaspeld. Het resultaat was op zijn minst indrukwekkend. Het TSA is bijzonder effectief. De CDTI 4x4 is beschikbaar vanaf 30.850 euro.