Het eerste contact met dit beest is nog altijd even indrukwekkend. Met meer dan 370 kg op de weegschaal en 2m50 lengte kan dat ook moeilijk anders. Als we de machine van wat dichter bekijken valt voor het gigantisch motorblok op met zijn enorme uitlaat aan de rechterkant van de machine. Aan de linkerkant zit de al even indrukwekkende olietank van 140 cubic inches. Ook de wielen zijn van hetzelfde kaliber, een 15/80x17 vooraan en een intimiderende 240/50x16 achteraan. De koetswerkonderdelen van onze Rocket III waren in een mat zwarte kleur, net zoals het motorblok en het voorvork, wat aan deze Roadster variante het nodige “crapuul” gehalte bezorgde.

Look

De Rocket III gaat niet onopgemerkt voorbij, zoveel is duidelijk, en zijn look is hem op het lijf geschreven. De nieuwe “Roadster” definitie van dit model is trouwens de meest passende van het Rocket III gamma. Triumph heeft dat goed begrepen en haalt de Rocket “standard” en “classic” van de catalogus om enkel de Touring en dit klein (!) broertje over te houden. Het goede nieuws is dat deze Roadster een prijskaartje heeft van 16.790 €, ABS inbegrepen. Voor de Rocket III en Classic was dat respectievelijk 18.770 € en 19.990 €. De Roadster is niet echt een koopje, maar U krijgt waar voor uw geld, dat kunnen we u met een gerust geweten verzekeren.

Verschil

Maar wat is er nu verschillend aan dit Rocket model? De nieuwe uitlaat doet meteen denken aan die van de Thunderbird, en hij is dan ook nog eens goed voor een extra vermogen (8 pk) en koppel (24 Nm). De andere wijzigingen zijn vooral te ondervinden aan de zithouding, met een zadel dat 2 cm hoger staat en voetsteunen die wat naar achteren geplaatst werden. De rest van de verschillen zijn eerder cosmetisch met tal van zwarte onderdelen dat de roadster er brutaler doen uitzien, maar ook soberder en homogener. Triumph had een pak verder kunnen gaan, maar laat dat over aan de gespecialiseerde bedrijven. Daarbij denken we in het bijzonder aan Mecatwin, zij hebben een adembenemende “Rocketeer” in hun aanbod.

Contact

Genoeg van dat, nu is het tijd om dit monster te testen. Wie een motor met dergelijke afmetingen niet gewoon is zal ongetwijfeld onder de indruk zijn. Gelukkig laat het lage en brede zadel toe om beide voeten stevig op de grond te houden. Het stuur is redelijk breed, maar voelt opvallend natuurlijk aan. Vanaf de eerste motorrotaties valt de ongelofelijke souplesse van deze motor op, ook al zijn er enkele kilometers nodig om aan het enorme gewicht en afmetingen gewoon te geraken. De eerste bochten verrassen, want de brede banden vergen al bij al toch wat spierkracht om de motor in de juiste hoek te gooien. Op zich is dat allemaal geen probleem, want het natuurlijk evenwicht van de Rocket III en zijn chassis straalt vertrouwen uit, en dat voelt ook zo aan.

Motor

De Rocket staat dankzij een buitengewone motor en chassis garant voor intens rijplezier. De motor, met zijn adembenemend koppel, is hier wel degelijk het kloppend hart van deze geslaagde Roadster. Het koppel is zo present dat schakelen bijna overbodig is, ook al valt er op de versnellingsbak niets aan te merken. Het koppel werd door de Triumph ingenieurs netjes over de eerste drie versnellingen verdeeld, het beschikbare vermogen in vijfde versnelling hebben ze, net als de topsnelheid (200 km/u), ook beperkt. U hebt het begrepen, marge genoeg voor de preparateurs om hun verbeelding hier op los te laten.

Grenzen

De Rocket II beschikt over een aantal natuurlijke alarmen, ze zijn wat frustrerend, maar misschien niet overbodig. De Rocket beschikt duidelijk over een pak kwaliteiten, maar zijn gewicht en afmetingen laten niet toe hem als eender welke andere roadster te gebruiken. Zo voelen we dat hij harder dan verwacht gebruik maakt van de remmen, wat het ABS systeem efficiënt opvangt, en een wel heel soepele reactie van het voorvork. Al bij al geen onoverkomelijk problemen. Wij hebben in elk geval ons Rocket III testmodel met spijt in het hart terug moeten inleveren na een meer dan geslaagde en overtuigende test!