Opel profileert zich met uitrusting die we zelden tegenkomen op dit niveau, zoals adaptieve koplampen of een camera vooraan. Deze camera van de tweede generatie wordt gebruikt om te waarschuwen voor een aanrijding vooraan of ongewild afwijken van de rijstrook. De camera herkent ook verkeersborden. Niet alleen ronde, maar nu ook rechthoekige borden zoals op autosnelwegen of speelzones op straat en andere snelheidsbeperkingen. De camera ontcijfert ook variabele boodschappen op led-borden boven de weg, die een snelheidsbeperking aangeven in functie van de verkeersomstandigheden.
Ingebouwde technologie
Andere technologische snufjes zijn de elektronische stabiliteitscontrole ESC, de tractiecontrole TC, de vertrekhulp op hellingen HSA en de afdalingshulp HDC (beschikbaar met voor- en vierwielaandrijving).
De Mokka kan uitgerust worden met vierwielaandrijving, een intelligent en licht systeem dat het gewicht maar 65 kilogram verzwaart. Het systeem bestaat uit een differentieel op de vooras, een aandrijfas naar de achteras, een besturingsmodule en een elektromagnetische meervoudige plaatkoppeling. In optimale omstandigheden gaat het volledige vermogen naar de voorwielen, voor een laag verbruik. Door rekening te houden met informatie van verschillende sensoren, verdeelt de besturingsmodule voortdurend het koppel, van 100 procent naar de vooras tot een perfect evenwicht tussen beide assen (50/50). Het systeem werkt heel transparant. De elektrische stuurbekrachtiging varieert naargelang de snelheid.
Duitse visie
Het chassis van de Mokka werd bestudeerd in Duitsland om te voldoen aan de eisen van de Europese markt. Het weggedrag van de Mokka bleek bij deze eerste test vrij van kritiek. Je moet wel in het achterhoofd houden dat het ‘speelterrein’ dat Opel voor deze presentatie samenstelde de auto nauwelijks op de proef stelde: veel snelwegen, vlakke wegen, weinig uitdagend en een wegdek dat significant beter is dan in België.
Het is dus moeilijk om een definitief oordeel te vellen, maar uit onze eerste indrukken blijkt dat de Mokka zich op zijn gemak voelt. Het comfort is misschien wel iets te strak. Snelwegen zijn geen enkel probleem, de Mokka haalde moeiteloos 190 km/u op de snelwegen ten noorden van Hamburg.
Drie motoren
De Mokka beschikt momenteel over drie motoren. De rustigste, de atmosferische 1.6, ontwikkelt 115 pk en 155 Nm koppel. Hij wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak en is alleen beschikbaar met voorwielaandrijving. Dan volgt de 1.4 turbo met 140 pk en 200 Nm koppel, momenteel alleen leverbaar met vierwielaandrijving maar met keuze tussen een mechanische zesbak of een automaat. De diesel is een 1.7 CDTI met 130 pk die 300 Nm ontwikkelt. Hij is leverbaar met voorwielaandrijving en manuele zesbak of als 4x4 met handgeschakelde of automatische versnellingsbak.
Diesel
We namen het stuur van een Mokka 1.7 CDTI met voorwielaandrijving, die indruk maakte door zijn ongelooflijke lawaai in het interieur. Zelden reden we met zo’n luidruchtige auto! Je zou bijna denken dat de Koreaanse arbeiders de geluiddemping op de assemblagelijn lieten liggen. Dat is des te jammer omdat het blok uitstekende dynamische prestaties en een goed rendement haalt, want onze boordcomputer gaf een gemiddeld verbruik van 5 liter aan. Deze motor ligt trouwens ook in andere Opel-producten, bedacht en gebouwd in Duitsland, die minder luidruchtig zijn.
Benzine
We waren ongeduldig om de 1.4 turbo te testen en werden niet teleurgesteld. De motor laat zich minder horen, maar er zijn nog stroomlijn-, rol- en ventilatiegeluiden. Onze oren worden niet gespaard. Dit is echt een lacune, onbegrijpelijk voor een constructeur van wie we veel beter gewoon zijn en die geslaagde, kwaliteitsvolle producten als de Insignia, Astra, Zafira of Meriva in het gamma heeft. Moeten we de oorzaak zoeken bij de origine van deze auto, die in Zuid-Korea naast de Antara van de band rolt en samen met Chevrolet en de Koreanen bedacht werd? De minder goed afwerking van het interieur lijkt dat te bevestigen.
Ja, maar …
Voor wie dol is op de geest van een SUV biedt de Mokka mooie prestaties, een aantrekkelijke technologie en enkele leuke extra’s zoals de intelligente fietsdrager FlexFix. Maar jouw avontuurlijke smaak betaal je op het vlak van comfort (te bevestigen bij een test op onze wegen). Koop in ieder geval enkele oordopjes.