Opel wekt de Monza opnieuw tot leven, zij het in de vorm van een revolutionair concept. Ter herinnering: de Monza was een coupé met zescilinder die geproduceerd werd van 1977 tot 1986. Het concept dat voorgesteld wordt in Frankfurt is opgebouwd rond een modulaire structuur met een motor afgeleid van de Ampera.

Stijl

De stijl is een voorsmaakje van de Opels van morgen. We zien er nochtans ook trekken in van de huidige modellen, zoals de plooi in de zijkant van het koetswerk. Deze atletische schoonheid wordt aangekondigd als ‘toekomstvisie voor de auto’. Jammer, want zo’n grote coupé (4,69 m) met vier plaatsen zouden we graag in productie zien gaan. Zeker omdat hij ook praktisch is, door zijn koffer van 500 liter.

Connectiviteit

Nu wordt het wat ingewikkelder. Opel presenteert trots zijn multimediascherm met leds en 3D-graphics. Een technologie die ook al bij speciale evenementen gebruikt werd (zoals bij het jubileum van koningin Elisabeth). Volgens de constructeur toont dit scherm “alle belangrijke functies, van nauwkeurige voertuig- en bestuurdersinformatie over internet- en communicatieopties tot decoratieve elementen”. Een hele boterham dus.

ME-US-ALL

Neem even een aspirine voor de volgende uitleg. De connectiviteit is verdeeld in drie modules, namelijk ME, US en ALL. ME (‘mij’) schakelt de smartphone uit en laat de bestuurder zich concentreren op informatie die relevant is voor de rijervaring. US (‘wij’) laat de passagiers toe om te communiceren met vrienden en familie of muziek en foto’s te delen en te chatten. ALL (‘iedereen’) verbindt de bestuurder met iedereen. Die laatste functie maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de geplande route online te delen zodat anderen een lift kunnen vragen. Een soort  ‘instantcarpooling’ dus.   

Motor

De modulaire structuur van de Monza werd ontworpen voor verschillende types motoren. Opel richt zich tot bestuurders die hun impact op het milieu willen beperken en koos in dit concept voor een aandrijving afgeleid van de Ampera. Het gaat om een elektromotor die de wielen aandrijft en een verbrandingsmotor die als generator de autonomie verlengt. Opel wisselde de antieke 1.4 benzine wel voor de gloednieuwe 1.0 SIDI, een driecilinderturbo die hier aardgas verbrandt voor een lagere impact op het milieu.