General Motors stelt op het Salon van Detroit een reeks nieuwe technologie voor en dit in de vorm van de Sequel. De technologieën waarmee de Sequel is uitgerust kenden een snelle ontwikkeling waardoor GM in minder dan drie jaar tijd de autonomie kon verdubbelen en de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u kon halveren in vergelijking met de huidige brandstofcelvoertuigen. Thermische prestaties Deze wagen is een eerste stap in de richting van de grote doelstelling van GM : de ontwikkeling van een brandstofcelaandrijving voor 2010. De Sequel, die qua grootte vergelijkbaar is met een Cadillac SRX, puurt een maximale autonomie van 480 km uit zijn waterstofvoorraad en accelereert in minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/u. De huidige generatie brandstofcelvoertuigen heeft een autonomie van 270 tot 400 km en accelereert in 12 tot 16 seconden van 0 tot 100 km/u, naar gelang een batterij gebruikt wordt of niet. De topsnelheid van deze wagen bedraagt 145 km/u. De brandstofcellen en de vermogensmodule van de Sequel werden door GM-ingenieurs ontwikkeld in het Amerikaanse Honeoye Falls (New York). Een beetje technisch De vermogensmodule bestaat uit de eigenlijke brandstofcellen, de waterstof- en luchtverwerkingssubsystemen, het koelsysteem en het distributiesysteem met hoog voltage. Deze module levert een vermogen van 73 kW met hoog voltage voor de elektrische tractiemotoren, de hulpsystemen (zoals verwarming, ventilatie en airconditioning), de elektronica en de batterij zelf. Een andere revolutie betreft de elektronische bedieningen van de Sequel. In de Sequel worden de traditionele mechanische rijsystemen immers vervangen door elektronische technologie om zo de remprestaties, de acceleraties en het weggedrag te verbeteren. Skateboard In de Sequel wordt zowat het hele aandrijfsysteem verpakt in een 28 cm hoog «skateboardchassis». De Sequel is de voorbode van een wagen die in de toekomst op bijna alle vlakken beter zal zijn – sneller, met meer grip, gemakkelijker om mee te rijden, gemakkelijker om te bouwen, veiliger en met waterdamp als enige emissie. Door een elektromotor te plaatsen in de naaf van elk achterwiel, stijgt het koppel met 42 procent bij het wegrijden.