Saab heeft in paleis 8 de concept-car getoond, die werd onthuld in Frankfurt in september 2003, om ons zo voor te bereiden op de komst van de 9-3 break. Gepland voor deze zomer, zou deze versie dezelfde afmetingen krijgen als het concept. Daarbuiten blijft alles nog één groot vraagteken. Desalniettemin mogen we ervan uitgaan dat het vooraanzicht van de 9-3 sedan zal worden geïntegreerd in de break-versie.
Mocht u de wagen afgelopen weekend gezien hebben, is u de orginele transport methode voor fietsen misschien opgevallen. Geen paniek het is enkel een stijleffect. De onconventionele benadering van het design-team vertaalt zich eveneens in een volledig glazen dak, het weglaten van de dakrails en de aanwezigheid van twee sportstoelen achteraan die neerklapbaar zijn. De originele wagenconcept met 4 plaatsen en vijf deuren, is ontwikkeld voor klanten met een actieve levensstijl. Deze doelgroep gaat ook op zoek naar een wagen met een dynamisch en aangenaam rijkarakter en die hen bovendien de moduleerbaarheid biedt waar ze naar op zoek zijn. Het koffervolume van het concept varieert van 410 liter (achterstoelen opengeklapt) tot 1350 liter (achterstoelen neergeklapt). We noteren nog een extra opbergvak van 120 liter onder de kofferbodem, voor de gelegenheid afgeschermd met een transparante afdekwand.
Een sportieve look
Op de weg te beantwoorden aan de sportieve lijn, is dit concept uitgerust met een 2 liter turbomotor van 250 pk met automatische transmissie Sentronic Saab. De topsnelheid werd gelimiteerd tot 250 km/u en deze concept-car zou zelfs de kaap van 100 km/u al bereiken in 7,1 seconde.
Historische cijfers
Dichtbij dit concept vonden we de cabriolet. Belgie heeft z’n voorliefde voor deze in 2004 niet echt onder stoelen of banken gestoken. Maar liefst 777 inschrijvingen, en dit in een land dat nogal afzijdig staat tegenover cabrios. Saab heeft vele liefhebbers kunnen overtuigen met z’n klasse uitstraling en door zich duidelijk te differentiëren van het aanbod van de duitse merken.