Op het vlak van de moto begint België werkelijk ‘subliem’ te worden. Waarom? Een volledige economie staat op barsten. De markt van nieuwe motorfietsen daalde dit jaar al met meer dan 12 procent. Motorrijders worden steeds schaarser, hebben bijna allemaal de pensioengerechtigde leeftijd bereikt en worden niet opgevolgd door jongeren, die meestal zelfs nog niet op een brommertje hebben gereden. Alleen enkele ouderen zijn nog geïnteresseerd in de moto en houden vast aan het plezier van motorrijden (want dat is het nog altijd). Ook onze overheid laat de moto niet los.
Droom niet
En neen, we hebben het niet over het verbeteren van het wegennet of de wegcode, uitsluitend bedacht voor de auto. Moeten we echt nog spreken over gladde wegen en vangrails? Of allerhande obstakels op onze wegen die bedoeld zijn om auto’s af te remmen en onzichtbaar zijn voor motorrijders in het donker of in de regen (helmen hebben geen ruitenwissers, alleen vuil, regen en modder en moto’s beschikken niet over kreukelzones of airbags)? Of de rijstroken op maat van auto’s waar je niet eens fatsoenlijk kunt fietsen? Je kunt ervan opaan dat er op dat vlak niets zal veranderen. Maar mensen pesten met allerlei stomme regeltjes in een wereld die moreel en financieel uit elkaar valt… dat is geen probleem. Dat gebeurt wél.
Waarom al die ophef?
Wat baat het dat je je van kop tot teen inpakt met nutteloze spullen om in de stad 50 km/u te rijden? Wat baat het dat ik je vertel dat je op het voetpad mag parkeren en enkele maanden later moet zeggen dat het niet meer mag? Het is tijd om te stoppen met die onnozelheden. Het zijn niet de tweewielers die het verkeer of de voetpaden in onze steden doen vastlopen. Als enkele imbecielen (onze afgevaardigden zijn niet de enigen) zich, tegen elk gezond verstand in, om het even waar parkeren moet daar tegen opgetreden worden. Maar tegelijk moet de vrede bewaard worden voor de andere motorrijders die wél genoeg plaats laten op het voetpad en hun tweewieler liever niet beschadigd zien door een onhandige automobilist.
En het is nog niet gedaan, want ook de Europese Commissie stelt zijn prioriteiten: een technische controle van moto’s. Dat zal ongetwijfeld het uitzicht van de statistieken veranderen...
Technische controle
Als een idioot met volledig gladde banden rijdt, zal hij snel tegen het asfalt belanden en dat cash betalen. Maakt zijn moto te veel lawaai, dan krijgt hij een boete. Is het echt nodig om iedereen een technische controle op te leggen? De meeste tweewielers rijden zeer weinig en motorrijders die veel rijden, verzorgen hun machine goed, een kwestie van gezond verstand én nodig om te overleven.
Nu we het er toch over hebben, nog een woordje over het verbod op quads in bepaalde gemeenten. Enkele vlegels crossen rond met quads met een vrije uitlaat en rijden als wildebrassen. Kan de politie deze uitzonderingen niet stoppen? En hun voertuig in beslag nemen en rijbewijs intrekken? Neen, de oplossing is een rijverbod voor alle quads. Geweldig, toch? Soms zou je ze een klap om de oren willen geven… Een veilige reis toegewenst, bedreigde soort van de motorrijders.