Onze Scénic Bose Edition had trotse allures met zijn witte parellak, glazen open dak (optie van 1.000 euro) en zwart gediamanteerde 17-duimsvelgen Sari. In het interieur heerst een mooie harmonie van zwart, met elementen in Piano Black en verzorgd afgewerkte materialen zoals de zachte bekleding van de boordplank. Knap werk. In deze 2012-versie ontdekken we enkele nieuwigheden zoals het Visio System (een optie van 400 euro). Het bestaat uit een HD-camera die wegmarkeringen detecteert en de bestuurder waarschuwt als hij ze overschrijdt zonder de richtingaanwijzers te gebruiken. Het systeem regelt ook de koplampen door automatisch te wisselen tussen de groot- en dimlichten.

Vrijgevige uitrusting

De gps Carminat TomTom maakt deel uit van de standaarduitrusting en kan aangevuld worden met een achteruitrijcamera (optie van 400 euro) of een Bose-geluidsinstallatie die speciaal voor de Scénic werd aangepast. De dCi 110-motor verbruikt officieel 4,1 l/100 km (105 g CO2/km), een cijfer dat we niet konden benaderen met een gemiddelde van 6,7 liter tijdens onze test. Het koppel piekt op 260 Nm. De uitrusting omvat ook nog een start-stopfunctie, handenvrije toegang, ESP met vertrekhulp op hellingen, klimaatregeling met twee zones, getinte ruiten achteraan, automatische ontsteking van de koplampen, een verschuifbaar centraal bergvak, een snelheidsregelaar en –begrenzer, een automatische parkeerrem, enzovoort.

Driesterrenontvangst

De rijpositie is in de Scénic 3 heel natuurlijk geworden, bijna zoals in achter het stuur van een klassieke berline. We appreciëren dat we het stuur voldoende laag kunnen instellen, dankzij de instrumenten die hoog op de boordplank en in het midden geplaatst werden. De Peugeot 208 is dus niet de enige auto waarin je de tellers afleest boven het stuur. De versnellingspook valt natuurlijk in de hand en maakt zo de perfecte ergonomie van de rijpositie compleet. We zijn iets minder enthousiast over de rest van de bediening, die niet altijd natuurlijk en intuïtief aanvoelt. Afgezien van die opmerking worden de inzittenden van de Scénic in de watten gelegd in een verzorgde omgeving.

Dynamisch weggedrag

In de Dynamique-uitvoering presteert de Scénic aangenaam, veel meer als een auto dan een bestelwagen, met een gezond en precies weggedrag en een ophanging die alle rolbewegingen perfect controleert en zo een uitstekend comfort vrijwaart. De kilometers volgen elkaar zonder vermoeidheid op. Het kleine 1.5 dCi-blok is voldoende dapper. Minder fijn wordt het ongetwijfeld op bergachtige wegen bij volle belasting, maar deze motor is meestal goed op zijn taak berekend en hij maakt niet te veel lawaai, in tegensteling tot de dakstijlen bij hoge snelheden. Ook de remmen zijn één van de kwaliteiten van de Scénic, ze bijten goed en het pedaal is gemakkelijk te doseren. De Scénic blijft een zeer aangename auto, zowel qua weggedrag als leven aan boord. Deze Bose Edition is bovendien goed uitgerust. De dCi 110 presteert goed in de meeste gevallen en zou moeten volstaan voor de meesten onder ons.