In een wereld waarin politieke correctheid heilig lijkt te zijn en waar de mode alle trends bepaalt, is het moeilijk om nog op te vallen. In de automobielwereld betekent dat helaas zoveel mogelijk merken onderbrengen onder hetzelfde dak. Afwijken van 'het rechte pad' is niet vanzelfsprekend.

Het einde van de helden

De huidige situatie bij Saab inspireerde me voor dit opiniestuk. Ter herinnering: de Zweden stonden op het punt om een partnerschap te sluiten met het Chinese Hawtai voor een bedrag van 150 miljoen euro, maar Hawtai trok zich op het laatste nippertje terug. Terug naar af voor Saab, dat nog altijd kampt met een gebrek aan liquide middelen.

Saab is een atypische contructeur die kiest voor originele in plaats van gemakkelijke oplossingen. Onder de hoede van General Motors werd het Zweedse merk weer 'op het rechte pad' gebracht. Door platforms te delen met andere merken voor een betere rentabiliteit kreeg Saab een conservatievere geest.

Eindelijk verlost van het Amerikaanse juk, onthulde Saab een nieuwe 9-5 met (helaas) een klassieke techniek maar een uitzonderlijk design. Een moeilijke jeugd en duistere toekomst tastten het imago van deze berline aan. De 9-5 is zeker niet perfect, maar heeft door zijn sterke karakter een zekere charme.

Laten we hopen dat een geldschieter met voldoende vertrouwen ervoor zorgt dat Saab overleeft. Het is zonde dat een merk met zo'n rijke geschiedenis in zo'n droevige situatie verkeert. De markt geeft duidelijk geen geschenken aan constructeurs die zich willen onderscheiden. Hopelijk vindt het Phoenix-project, het symbool van de terugkeer van Saab, ooit zijn weg naar serieproductie.