Alternatieve aandrijflijnen winnen langzaam maar zeker terrein. In het derde kwartaal van 2018 nam het aandeel van plug-inhybrides volgens de Europese autoconstructeursvereniging ACEA bijvoorbeeld met 37,1 procent toe tegenover het derde kwartaal van 2017. Die vooruitgang is onder meer toe te schrijven aan de nieuwe WLTP-normen die op 1 september in werking traden en de traditionele verkoop wat op zijn kop hebben gezet.

Maar pech voor Audi: de Duitse constructeur kan op dit moment niet profiteren van de toegenomen interesse in plug-inhybrides. Voor de invoering van de WLTP-normen had het merk twee plug-inhybrides in zijn catalogus, maar nu mag het die niet meer verkopen.

Complexe procedure

De WLTP-normen zorgden er namelijk voor dat heel wat constructeurs de verkoop moesten staken van modellen of versies die einde carrière waren. Een bestaand model opnieuw homologeren kost namelijk geld en tijd als er heel wat technische wijzigingen nodig zijn, en de late reacties van constructeurs zorgden vaak voor lange procedures.

Meestal zijn het sportversies als de Opel Corsa OPC of Peugeot 208 GTi die discreet uit de catalogus verdwenen, maar soms ook ‘groenere’ modellen. Zoals bij Audi: de Belgische importeur bevestigde alleszins dat de plug-inhybride modellen A3 Sportback e-tron en Q7 e-tron op dit moment wegens homologatieredenen niet meer verkrijgbaar zijn.

Terugkeer in 2019

Het gaat echter niet om een voortijdig pensioen, zelfs niet voor de ‘oudere’ A3 Sportback e-tron. Importeur D’ieteren bevestigde dat de huidige generatie van de Q7 e-tron en A3 Sportback e-tron in 2019 terugkeren. De A3 Sportback e-tron zal echter geen grote technische wijzigingen meer ondergaan (die zijn voor de volgende generatie), de Q7 e-tron krijgt de nodige veranderingen bij zijn nieuwe homologatie.