Met deze historische auto rijd je nooit onopgemerkt voorbij. Het is een De Dion-Bouton & Trépardoux uit 1884. Op 6 en 7 oktober wordt hij geveild door RM Auctions in Hershey, Pennsylvania (Verenigde Staten). Het grappige ding is zeker niet praktisch, maar heeft een grote historische waarde. Een kennismaking met de achtergrootmoeder van de auto.   

Markiezin

De auto werd door de graaf van Dion besteld bij Georges Bouton en Charles-Armand Trépardoux en kreeg de bijnaam La Marquise, een verwijzing naar de moeder van de graaf. De vierwieler is maar 2,7 meter lang en wordt aangedreven door een stoommachine. De verhouding tussen buiten- en binnenmaten overtreft die van een Smart. La Marquise is korter maar kan vier personen vervoeren, die rug tegen rug zitten.

Voorverwarmen

Weet je nog dat je je eerste dieselwagen altijd een tiental seconden moest laten voorverwarmen voor vertrek? Dat is ook hier het geval: de ketel moet op temperatuur komen en dat duurt maar liefst 45 minuten. Hopelijk ben je niet te gehaast...

De Veyron van de 19de eeuw

Het waterreservoir van 150 liter maakt een autonomie van meer dan 30 km mogelijk. Dat moet je wel met een korrel zout nemen, want we zien het niet meteen lukken in het zuiden van Frankrijk. De prestaties zijn ondanks alles verbazingwekkend: bijna 60 km/u topsnelheid. Dit is de Bugatti Veyron van die tijd.

Bekende geschiedenis

Hoewel hij al 127 jaar bestaat, had La Marquise nog maar vier eigenaars. Eén van hen hield de auto zelfs 81 jaar. Deze De Dion-Bouton & Trépardoux verkeert in uitstekende staat en won twee prijzen bij de elegantiewedstrijd van Pebble Beach in 1997. De auto rijdt nog altijd en nam vier keer deel aan de prestigieuze rally voor klassiekers London to Brighton.  

Haal de chequeboek maar boven

Dit is zonder twijfel één van de belangrijkste auto's van de wereld. Een aanrader voor verzamelaars met een grote beurs. Voorzie maar een grote envelop: de schattingen schommelen tussen 2.000.000 en 2.500.000 dollar.